Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB

Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB

Oslo og Viken ba om Fornebubanen-hjelp – finansiering fortsatt i det blå

Oslo og Viken ba om hjelp til å finansiere milliardsprekk, men samferdselsministeren mener det ikke er riktig timing med nye milliarder til Fornebubanen. Regjeringen svarer i stedet med nytt bompengegrep.

Fornebubanen har i løpet av de siste månedene varslet store milliardsprekker på prosjektet to ganger. I helgen sendte Oslo og Viken et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) for å be om hjelp til å finansiere Fornebubanen. Oslo og Viken ba ifølge Aftenposten om to ting:

  • At regjeringen oppfyller løftet fra Hurdalsplattformen om å øke statens andel i kollektivprosjekter til 70 prosent.
  • At regjeringen blir med på spleiselaget også når kostnadene øker.

Svaret fra samferdselsministeren gjør at finansieringen fortsatt er i det blå.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Frode Aga
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Frode Aga

– Det er en situasjon i verden med krig og høye energipriser. Det er mange ting som gjør at vi må diskutere om vi skal holde igjen på prosjekter og redusere utgiftene på samferdsel. Da er nok ikke for eksempel fire milliarder mer til Fornebubanen rett timing i så måte, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Aftenposten.

I dag finansierer staten rundt 58 prosent av banen. Men utgangspunktet er det banen ville koste i 2018, og kostnadssprekker ønsker ikke staten å betale.

Men statsråden vil likevel gjøre bompenge-endringer som kan få ringvirkninger også for Fornebubanen. NRK skrev nylig om at samferdselsministeren fjerner et bompengekrav.

Den forrige regjeringen økte statens andel av kollektivprosjekter fra 50 til 66 prosent. Men det forutsatte at 8 prosent av de ekstra midlene gikk til å holde bompengene lave, forklarer Aftenposten.

– Jeg mener det er ganske betydningsfullt at vi løser opp i det. Dette kan innebære betydelige beløp og Oslo står nå fritt til å bruke 66 prosent på Fornebubanen, sier Nygård til avisen.

Regjeringen åpner også for å fjerne et krav om at elbiler minimum skal betale 50 prosent mindre enn fossilbiler i bompengeringen.

Byråd Sirin Stav (MDG) er skuffet og mener regjeringens svar er av mer teoretisk enn praktisk betydning.

– Det som trengs nå, er at regjeringen forplikter seg til å legge penger på bordet, sier hun.

Sirin Stav (MDG) har ansvar for prosjektet. Foto: Hanna Johre / NTB
Sirin Stav (MDG) har ansvar for prosjektet. Foto: Hanna Johre / NTB