Ormen Lange gir store rørfrakt-kontrakter

I forbindelse med Ormen Lange og Langeled-utbyggingen er Olympic Shipping, District Offshore, Solstad Shipping og Havila Shipping tildelt rørfrakt-kontrakter til en samlet verdi på ca. 285 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Avtalen med de fire norske rederiene omfatter frakt av rør fra fire baser langs norskekysten og en base i England. Rørene skal bringes til leggefartøyene Solitaire og LB200 i forbindelse med rørlegging for Hydros Ormen Lange-prosjekt i Norskehavet og den tilhørende gasstransportledningen Langeled. Langeled som med sine 1200 kilometer blir verdens lengste undersjøiske rørledning - skal legges fra gassbehandlingsanlegget under utbygging på Nyhamna i Møre og Romsdal via Sleipner til Easington på østkysten av England. Hydro er utbyggingsoperatør for Ormen Lange, inklusiv transportsystemet. Statoil har inngått kontraktene på vegne av Ormen Lange og Langeled-partnerskapet og skal stå for planlegging og gjennomføring av rørleggingen i samarbeid med Hydro. I tillegg har Statoil inngått kontrakt på i størrelsesorden 15 millioner kroner med de samme selskapene for rørfrakt på det Statoil-opererte Snøhvit-feltet. Leggeperiodene er fra rundt mars til september/oktober 2005 og fra mars til august/september 2006. Tildelingen omfatter seks fartøy: Olympic Orion, Olympic Princess, Skandi Caledonia og Skandi Rona, i tillegg til to nye fartøy fra Havila og Solstad. Alle fartøyene skal benyttes i begge leggesesongene. For den sørlige delen av Langeled skal rørene fraktes fra Farsund og Hartlepool i England, mens rørene for den nordlige delen fraktes fra Farsund, Ågotnes og Måløy. Rørene for Ormen Lange fraktes fra Kristiansund. Partnere i Ormen Lange er Hydro (operatør for utbyggingsfasen), Shell (operatør for driftsfasen), Petoro, Statoil, BP og ExxonMobil. Langeled-partnerskapet består av de samme selskapene, pluss ConocoPhillips.

Powered by Labrador CMS