– Begge har lang erfaring innenfor betong og maritime konstruksjoner, skriver selskapet i en pressemelding.
Ølen Betong har erfaring fra drift og levering av betong til store onshore prosjekter for olje- og gassindustrien i Norge. Selskapet hadde blant annet betongleveransene til Hywind Tampen prosjektet, som er verdens største flytende havvindpark.

Daglig leder Lars Norekvål i Ølen Betong.
– Prosjektet var strategisk viktig for Ølen Betong med tanke på å være med å bidra til bærekraftige og verdiskapende løsninger for samfunnet. Med det kompetansemiljøet og ekspansive satsingen som er etablert i regionen er Ølen Betong plassert i sentrum av havvind-regionen, sier daglig leder Lars Norekvål i meldingen.
– Hywind Tampen var både utfordrende og krevende å gjennomføre med drift 24/7 over 16 måneder. Prosjektet gav oss gode erfaringer som vi tar med oss videre i den nye satsingen, sier Finnesand som var prosjektleder på Hywind Tampen prosjektet for Ølen Betong.

Geir Finnesand og Roar Vigre. Foto: Ølen Betong
Ølen Betong har mobile anlegg som kan forflyttes nasjonalt, og en flåte på 120 spesialkjøretøy.
– Ølen Betong er med på et forskningsprosjekt som jobber mot framtidens bærekraftige betongkonstruksjoner i maritime miljøer. Gjennom BE-sTrONG prosjektet jobber vi mot mindre CO2-utslipp, og et redusert behov for vedlikehold og reparasjoner. Det er flere partnere i prosjektet, slik at hele verdikjeden er representert, heter det videre i meldingen.
– Prosjektet har en varighet fra 2022 til 2025 og er et viktig arbeid mot å bygge hardfør infrastruktur. Med tanke på bærekraft, bestandighet og konstruksjoner i maritime eksponeringer er betong det riktige valget av byggematerialet, sier teknologileder Roar Vigre i Ølen Betong i meldingen.