Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

NSB-sjefen: – Effektiviseringen har vært for ambisiøs

NSB tok selvkritikk på et møte med samferdselsministeren onsdag om problemene i togtrafikken. Konsernet la fram flere løsninger for å få den på sporet.

De akutte problemene startet i vinterferien med en rekke kanselleringer og avstengte vognsett.

– Det har vært en stram personalsituasjon i noen måneder. Årsaken er at vi har vært litt for ambisiøse når det gjelder våre mål for effektivisering. Vi har kommet i en situasjon hvor vi ikke har klart å dekke opp det vi har plikt til å kjøre, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen til NTB etter møtet med statsråden.

Han sier videre at dette utelukkende er NSBs skyld og legger til at ingen andre har brakt dem opp i den situasjonen konsernet er i akkurat nå.

Ekstravakter og utsatt pensjon

For å dekke opp igjen og få driften til å gå normalt, vil NSB på kort sikt stimulere til at folk kan ta ekstravakter for å dekke opp underbemanningen. De vil også vurdere andre tiltak, som at de som har planlagt å pensjonere seg, kan utsette det.

– På noen måneders sikt er vi i ferd med å rekruttere og få inn nye medarbeidere slik at vi kan komme tilbake til det normale, sier Isaksen.

I løpet av mai/juni får NSB nye medarbeidere på lokomotiv- og konduktørsiden. Konsernsjefen håper driften blir normal igjen i løpet av den perioden og kanskje litt utover sommeren.

– Melding nummer en til de reisende i Norge er at jeg beklager veldig sterkt den situasjonen vi er oppe i, og melding nummer to er at vi gjør alt vi kan for å bedre situasjonen og komme i normalt gjenge igjen, sier han.

– Ikke tilfredsstillende

Samferdselsministeren vil overfor NTB ikke kalle orienteringen for et oppvaskmøte.

– Jeg vil beskrive dette som et oppklarende møte der NSB har fått lov til å beskrive både hvordan de opplever situasjonen og hva de vil gjøre med den. Vi har vært tydelige på at vi vil ha et togtilbud som vi kan stole på og som folk er fornøyd med, sier Solvik-Olsen.

Han understreker at NSB har hatt en kraftig passasjervekst og en god økning i kundetilfredshet i flere år.

– Det betyr at de over tid har levert veldig gode tjenester, men akkurat nå opplever vi situasjonen som langt fra tilfredsstillende. Da er det viktig at NSB viser at de både har forstått alvoret og at de gjør grep som løser dette både på kort sikt med de ressursene de har, men også på langt sikt når de har flere ressurser tilgjengelig, sier han.

Statsråden understreker at de ønsker at de reisende skal ha et godt tilbud og føle tillit til NSB.

– Det er ikke godt nok når folk blir stående igjen på perrongene slik vi har sett eksempler på de siste ukene. Og med tanke på det været som er ute nå, så er det ekstra lite tilfredsstillende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.