Arkitekt Klaus Schuwerk i arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk vil ikke ha industriglass på Nasjonalmuseet. Foto: Frode Aga

Nasjonalmuseet-arkitekten vil ikke godta glassløsning: - Statsbygg truer oss

Arkitekt Klaus Schuwerk i arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk vil ikke godta industriglass på Nasjonalmuseet. Han hevder overfor Dagbladet at byggherre Statsbygg har truet med å finne en ny arkitekt.

– Statsbygg truer oss. Hvis vi ikke aksepterer deres glassløsning, vil de lete etter en ny arkitekt. Jeg er sjokkert, det er helt utrolig at de nå vurderer å velge en annen arkitekt, sier Klaus Schuwerk til Dagbladet.

Nytt nasjonalmuseum i Oslo har en kostnadsramme på 5,8 milliarder kroner, og skal stå ferdig i 2019 med planlagt åpning i 2020, kledd i omtrent 22.000 kvadratmeter Oppdal-skifer. Den såkalte alabasthallen i toppen av det solide bygget utgjør en kontrast til den grå steinen som dekker omtrent alt av ytre tak og vegger. Hallen har 2.400 kvadratmeter innendørs utstillingsareal, og gir det nye Nasjonalmuseet en lysende hvit ytre fasade 133 meter lang og 7,4 meter høy.

Byggherren Statsbygg og arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk er fremdeles uenige om hvilket glass som skal brukes.

– Må velge

Arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk har lansert en løsning med keramisk glass for fasaden, og Statsbygg signerte en kontrakt for 90 millioner kroner med det tyske entreprenørfirmaet Roschmann Konstruktionen aus Stahl und Glas om å lage fasaden i 2015. Entreprenørfirmaet bygde en 15 kvadratmeter stor test utenfor München, og sommeren 2017 oppdaget man at det hadde slått sprekker.

– Vi varsler mulig prosjekteringsfeil, og så vil ettertiden vise hva som var grunnen, sier prosjektdirektør Steinar Støre i nytt nasjonalmuseum.

Arkitektene mener fortsatt at det keramiske glasset kan brukes, med noen modifiseringer. Men Statsbygg mener at dette blir for dyrt, og forventer å spare rundt 100 millioner kroner med en løsning i industriglass.

«Det ville vært helt greit for et kjøpesenter, men dette er Nasjonalmuseet», har arkitekten tidligere sagt til Dagbladet om denne løsningen.

– De sa at vi må velge. Hvis vi fortsatt vil være arkitektene, må vi akseptere industriglasset, sier den tyske arkitekten Schuwerk på telefon fra Napoli.

Han var ikke selv i møtet, men har fått det referert fra Arnstein Sande, som er teamleder i Kleihues + Schuwerks Oslo-kontor. Sande sier til Dagbladet at Statsbygg stilte spørsmål om «har vi fremdeles en arkitekt for alabasthallen.

– Spørsmålet kom overraskende. Vi spurte om det var en trussel. Det ble avkreftet, sier Sande.

– Fremstår som en trussel

Statsbygg benekter at de skal ha truet arkitektkontoret.

– Det har vi selvfølgelig ikke gjort. Arkitekten ble spurt eksplisitt om han fortsatt er villig til å prosjektere en annen løsning enn keramisk glass. Dette ville ikke arkitekten svare på, hvilket for Statsbygg framstår som en trussel om at arkitekten truer med å trekke seg hvis ikke Statsbygg bruker 100 millioner kroner mer enn vi har rammer til, skriver prosjektdirektør Steinar Støre i en e-post til Dagbladet.

– I møtet kom det fram uttalelser fra arkitekten som gjorde at vi ønsket å få bekreftet at de vil delta i vurderingen av det industrielt framstilte glasset. Dette var ikke en trussel, men en bekymring for om arkitekten ville bidra i det videre arbeidet, sier Støre.

Han sier også at Statsbygg ønsker at arkitekten fortsetter, noe Statsbygg også skal ha skrevet eksplisitt i en e-post til Kleihues+Schuwerk etter møtet.

Arkitektkontoret har nå bedt sine jurister om å vurdere saken, skriver Dagbladet.