Administrerende direktør i NTI Halvor J. Jensen (fra venstre), daglig leder Rune Vandli i Vixel og arkitekt, assosiert partner og BIM-sjef i A-Lab Angie Mendez kan gjennomføre digitale bigroom-møter inne i en BIM-modell.

Møtes i virtuelle BIM-møter med ny VR-løsning

Gjøvik-bedriften Vixel har utviklet en ny VR-løsning hvor prosjektdeltakerne kan møtes på tvers av geografisk distanse og fag inne i BIM-modellen.

Gründer og daglig leder Rune Vandli i teknologibedriften Vixel og administrerende direktør Halvor Jensen i CAD-leverandør NTI møter arkitekt og BIM-sjef i A-Lab Angie Mendez i arkitektkontorets lokaler i Oslo. Til dette intervjuet er alle fysisk til stede, men hvis de skulle ha diskutert et byggeprosjekt, hadde det holdt å møtes inne i en modell med VR-briller på.

– VR er et språk alle kan forholde seg til. Vi tenkte med én gang at det var et potensial her for å demokratisere informasjonen i et prosjekt og gjøre den tilgjengelig for alle prosjektdeltakerne og nye samfunnsaktører, sier Mendez entusiastisk.

Hun har vært med på å teste og gi brukerinnspill til systemet, som er skreddersydd for digitale prosjektmøter. Vixel har spesialisert seg på VR- og AR-løsninger siden det Gjøvik-baserte selskapet ble grunnlagt i 2014, men daglig leder Rune Vandli forteller at det var i 2016, da selskapet fikk muligheten til å følge et av Statsbyggs prosjekter i Bergen og ble introdusert for Digibygg, at de fikk øynene opp for byggenæringens digitale ønsker.

– Vi ble utfordret på å gjøre en VR-versjon av bigroom-møtene, slik at de som sitter i Trondheim og Oslo, skulle slippe å reise til Bergen hver 14. dag i møter. Det var her behovene kom tydelig frem, og i 2017 fikk vi innvilget et FoU-prosjekt på 4,5 millioner kroner for å videreutvikle og ferdigstille dette, forteller Vandli.

Etter å ha jobbet med pilotkunder i prosjektet, ble Vrex lansert i markedet i slutten av 2018.

– Det ser nok ikke ut som et bigroom-møte, men vi mener den svarer på den utfordringen bigroom er ment å løse, sier Vandli.

Ny VRden

I Vrex kan 3D-modeller fra Revit, Inventor, Solidworks eller lignende programvare lastes opp i det skybaserte systemet, hvor modellen behandles automatisk. Ved hjelp av en link over epost får møtedeltakerne tilgang til samme BIM-modellen uten å måtte installere egen programvare. Her kan de via enten dataskjerm eller VR-briller møtes, bevege seg rundt i modellen, få tilgang til alt av informasjon, drøfte, kommentere og legge inn endringsforslag i modellen.

– Vi kjører prosjekter med opp mot to gigabyte IFC-modeller, så det er snakk om veldig store data og prosjektene blir stadig større. Systemet viser til enhver tid de nærmeste 30.000 objektene, alt etter hvor i modellen brukerne står uten at man trenger å vente lenge på at noe skal lastes inn, forteller Vandli.

For å unngå reisesyke i VR-modellen, vises modellen med 90 bilder i sekundet.

Halvor Jensen i NTI mener kapasiteten i Vrex til å håndtere store data på en sømløs måte er noe helt unikt i markedet.

– Og det som er spennende med Vrex, som gjorde at vi syntes det var interessant å ta det ut i markedet, er at det er første gangen vi har sett et VR-verktøy som er mer enn bare noe visuelt. Vrex tilfører en dimensjon for den operative bruken, hvor kommunikasjonen også hektes på. Dette er viktig i utviklingen av et prosjekt, sier Jensen.

Langt fremme

Rune Vandli i Vixel forteller at selv om Vrex er utviklet med tanke på byggeprosjekter, er programmet godt tilpasset for andre typer prosjekter med kompliserte grensesnitt og verdi av tredimensjonal fremstilling.

– Vi holder til i Gjøvik, og er tett på Raufoss-miljøet hvor det er mange store industribedrifter. De har lenge snakket om at de vil lære av hvordan byggebransjen standardiserer og jobber, og de implementerer mange av de samme prosessene som byggebransjen gjør nå. De er ennå ikke like strømlinjeformete, men de nærmer seg, forteller han.

Vandli og samarbeidspartnerne tror ikke VR-møter vil erstatte alle fysiske møter, men besparelser i tid, transport og tilhørende klimagassutslipp er en side av gevinsten. Tydeligere kommunikasjon på tvers av fag og kompetanseområder er en annen.

– Hvis to elektrikere skal møtes for å løse et problem, vil det nok holde med en kulepenn og en papirlapp, men på tvers av fagkompetanser kan det være vanskelig å forstå hverandre basert på litt dårlige 2D-tegninger. Det å komme inn i bygget og se det i fullskala, og faktisk se hvor fagene kolliderer, det er nok den største styrken, sier Vandli.