– Opplæringen har hjulpet oss til å fokusere på bedriften som helhet og at alt vi gjør på en eller annen måte handler om bærekraf, sier Frode Ek Skarnes i Mapei. Foto: Anders Hagen-Næsset

– Opplæringen har hjulpet oss til å fokusere på bedriften som helhet og at alt vi gjør på en eller annen måte handler om bærekraf, sier Frode Ek Skarnes i Mapei. Foto: Anders Hagen-Næsset

Mapei sender ledere på bærekraftkurs

Mapei har bærekraft som en integrert del av sin langsiktige strategi, og har nå sendt en rekke ledere på bærekraftkurs i regi av Høyskolesenteret på Kongsvinger.

Målet er å utvikle et helhetlig syn på bærekraftige løsninger for bedriften og for bygg- og anleggsbransjen.

– Høyskolen Innlandet tilbyr kurs og utdanning i «Bærekraftig forretningsmodell-innovasjon» med Erlend Aas Hansen som lærer. Til sammen 37 personer fra ledergruppen og andre personer i sentrale stillinger deltar på dette nå. De lærer hvordan du driver en virksomhet i henhold til de tre P-ene people, profit and planet. Hovedbudskapet er at bærekraft handler om helheten, der finansiell bærekraft, menneskelig bærekraft og miljømessig bærekraft spiller sammen, forteller Frode Ek Skarnes, HR-sjef hos Mapei, i en pressemeldng.

Mapei lager ikke en egen bærekraftstrategi, men fokuserer på at helheten i strategien skal være bærekraftig.

– Opplæringen har hjulpet oss til å fokusere på bedriften som helhet og at alt vi gjør på en eller annen måte handler om bærekraft. Vi har blitt utfordret på hvilke tiltak vi har satt i gang og hvilke vi kan sette i gang, sier Skarnes.

Mapei peker på at de utdanner sine ansatte for at de skal få en felles forståelse for utfordringene og få verktøy for hvordan bedriften hele tiden kan forbedre seg.

– Det er bærekraft i kjernevirksomheten, og i våre løsninger for våre kunder, som er viktig. Vårt mål er å tilby løsninger som varer og er dokumenterte. Vi må hele tiden strekke oss for å redusere vår og våre kunders miljøpåvirkning. Vi skal også være et godt sted å jobbe, med muligheter for utvikling, og ta en aktiv del i å utvikle et mer bærekraftig samfunn. Bærekraft er ikke bare et buzzword, men vi må være konkrete og tenke at det ikke bare handler om miljøet, men om hele driften vår, våre kunder og samfunnet rundt oss, påpeker Skarnes.