Statsråder og valg

Verken godsbransjen eller Jernbaneverket ønsker modernisering av jernbanelinjen på Meråkerbanen i Nord-Trøndelag. Likevel svir nordtrønder-statsråd Marit Arnstad av 800 millioner kroner her, skriver NRK.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det ble også lagt merke til at Trøndelag ble forfordelt da Nasjonal Transportplan ble lagt frem tidligere i år. Det at samferdselsministre sørger for bevilgninger til sine valgkretser er ikke nytt. Kjell Opseths milliardgaver til Sogn og Fjordane er viden kjent. Tidligere statsråd Magnhild Meltvedt Kleppa sørget også for å sikre nok penger til sin egen vei i Rogaland før hun gikk av.

I følge NRK er Meråkerbanen i Trøndelag et av de minst lønnsomme prosjektene med en estimert kostnad på 800 millioner kroner. Sammen med Trønderbanen, som den inngår i prosjekt med, er den samfunnsøkonomiske nettonytten hele 3,1 milliarder i minus, til tross for at regjeringen totalt går inn med 3,9 milliarder, skriver NRK

Likevel skal elektrifiseringen påbegynnes i første halvdel av planperioden 2014-2023, og pengene regnes dermed som sikre.

Nå har vi for vår del satt store spørsmålstegn ved måten man regner samfunnsnytte på, men vi er nok enig i at det er andre prosjekter som burde komme foran i køen.

Det at samferdselsministre tør å prioritere bevilgninger til sine hjemfylker som vi her ser, er underlig. Det er rart at statsministeren ikke setter foten ned for slikt. Det lukter av slike saker, spesielt i et valgår.

NRK minner om at samferdselsministeren er fra Skatval, et knapt kvarters kjøretur fra Hell – første stasjon på Meråkerbanen. Banen har to daglige avganger i hver retning.

– Jeg syns det er pinlig at ikke Trønder- og Meråkerbanen ble elektrifisert for 40 år siden, da resten av jernbanen gikk over på strøm, sier Arnstad til NRK.no.

Powered by Labrador CMS