Lars Myhre, teknisk sjef i Boligprodusentene, Kristin Kvaale, bærekraftsansvarlig i Danske Bank og Kjell Kvarekvål, sjef for markedskommunikasjon i JM på Oslo S. Foto: JM

JM vil at flere skal vite hva en miljøsertifisert bolig er - derfor har de inntatt Oslo S

JM Norge vant tidligere i år Svanemerkets merkebrukerpris. Denne uken har de inntatt Oslo S for å få enda mer fart på budskapet om bærekraftige boligløsninger.

Kommunikasjonssjef Alina Krogstad og direktør for markedskommunikasjon Kjell Kvarekvål i JM Norge mener det er nyttig å møte folk på Oslo S.

JM har allerede lagt mye arbeid i å informere om at de er med på den bærekraftige utviklingen i byggenæringen, men fortsatt er det mange som ikke er klar over at det er mulig å kjøpe miljøsertifiserte boliger.

Nå har de satt av en hel uke med egen stand på Oslo S for å spre budskapet.

– Det flotte med å stå på stand på Oslo S er at vi treffer alle slags folk. Vi ønsker å møte folk personlig. Så mye av hverdagens aktiviteter er blitt digitale, men det er jo mennesker vi bygger for. Da er det godt å komme seg litt ut av kontoret og faktisk snakke med folk, forteller kommunikasjonssjef i JM Norge, Alina Krogstad.

Det står mye på planen for de gulkledde som representerer JM på Oslo S denne uken, og boligutvikleren har hentet inn eksterne krefter for å få et bredt bærekraftsprogram.

Danske bank har vært på besøk for å snakke om grønne lån, som innebærer et tilbud om rabatterte lån for de som velger å handle bærekraftige boliger. I løpet av uken kommer det også besøk fra andre bedrifter som tenker bærekraftig, blant andre Vy, Mora Di Sykkelreparasjon, Debio, Fairtrade, Forbrukerrådet.

– Vi ønsker å være litt inkluderende, hvor vi bringer inn andre aktører som jobber med bærekraft, forklarer direktør for markedskommunikasjon i JM, Kjell Kvarekvål til Byggeindustrien.

Deler ut aviser

Markedsrådgiver i Svanemerket, Gunn-Helén Øye, markedskoordinator i JM Norge, Una Elton og visningsassistent i JM, Sofie Margrethe Landsværk, deler ut bærekraftsavis på Oslo S.

Til anledningen er det også trykket opp en egen bærekraftsavis hvor det står om svanemerkede boliger, og om hvordan JM jobber for å bygge bærekraftige boliger.

Gunn-Helén Øye, markedsrådgiver i Svanemerket, hjelper til å dele ut bærekraftsavisen til tilfeldige forbipasserende.

– Svanemerket ser på både byggeprosessen, materialene og selve bygget. Ideologien til Svanemerket er at vi går inn på et område hvor vi mener at vi kan gjøre en forskjell, og vi mener vi kan gjøre en forskjell med boliger som er svanemerket, forteller hun.

Nordisk samarbeid

Innen byggenæringen brukes et flere ulike merkeordninger for miljø og bærekraft. Merkeordningen BREEAM er kanskje den som de fleste i næringen er mest kjent med, men da JM skulle miljøsertifisere sine boliger valgte de imidlertid å gå for Svanemerket.

– Det er mange grunner til at vi valgte nettopp Svanemerket, sier Kvarekvål og suppleres av Krogstad:

– Vi vet jo at mange av konkurrentene våre har valgt BREEAM, men vi ønsket Svanemerket, fordi det er det offisielle nordiske miljømerket, etablert av Nordisk ministerråd. Det er ikke bransjetilknyttet, og forbrukerne kjenner ordningen igjen fra både dopapir og vaskemiddel, legger Krogstad til.

Kvarekvål mener imidlertid at det ikke hjelper å bygge miljøsertifiserte boliger, så lenge folk ikke vet at tiltaket eksisterer, og hvorfor det er bra. Derfor håper han at mange tar turen innom standen på Oslo S.

Men mål om å selge flere boliger i løpet av uken, har ikke JM.

– Vi håper egentlig at ingen tar en sånn beslutning på sparket på en togstasjon, men vi har allerede snakket med flere som er interessert, som har fått litt informasjon, og som har fått med seg et prospekt hjem. Vi er opptatt av at alle som kjøper bolig av oss skal bli fornøyd, og da må man ta det litt med ro, avslutter hun.