Skinnelengdene må tilpasses og skjæres til. Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket
Her bygger SVM 1000 bane fra Morstua og sydover. Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket
Her skyves betongsvillene på plass med presisjon. Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket
Rune Gihlemoen i Fellesprosjektet. Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket
Sikkerhetsvakt Jan Taraldlien, Infranord-direktør Roar Solhaug og prosjektleder i Infranord, Oddvar Svendsen (til høyre). Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket
Sporbyggertoget mates med sviller og skinner. Foto: Hilde Marie Braaten, Jernbaneverket

Europas eneste sporbyggertog bygger bane langs Mjøsa

Langs Mjøsa ruller et sjeldent sporbyggertog ut 1000 meter med fersk Dovrebane på Fellesprosjektet hver dag. (Se bildekarusell.)

Publisert Sist oppdatert

Det er en sjeldenhet som gjester Fellesprosjektet denne høsten. Akkurat sporbyggertoget SVM 1000 finnes det bare to av i verden, og regnes for å være verdens største sporbyggertog. Fellesprosjektet har besøk av Europas eneste. Tvillingen holder til i Australia og bygger jernbane der. Maskinen er bygget av østerrikske Plasser & Theurer og er 200 meter langt, inkludert et lastetog med sviller, som med hjelp av en transportkran mater et sultent sporbyggertog med betongsviller.

Stor etterspørsel

– Med denne maskinen bygges det opptil en kilometer med spor hver dag på Fellesprosjektet. I 2014 bygger vi 70 prosent av dobbeltsporet, mens to kilometer med dobbeltspor vil gjenstå på Korslund. Denne biten skal bygges våren 2015, sier teknisk byggeleder for spor i Fellesprosjektet, Rune Gihlemoen i en pressemelding.

Den 17 kilometer lange strekningen med dobbeltspor mellom Minnesund og Espa åpner for togtrafikk 19. oktober 2015. Da Dovrebanen åpnet for trafikk mellom Eidsvoll og Hamar i oktober 1880 var alt bygget for hånd med hjelp fra en enorm arbeidsstokk med rallarer. Fortsatt bygges jernbane manuelt i Norge, både moderne og effektivt sammenliknet med i 1880, men det er stor etterspørsel etter de få sporbyggertogene som finnes for å kunne bygge jernbane raskere.

I tunnel om vinteren

– Sporbyggertoget er sårbar mot minusgrader, derfor flytter nå toget seg inn i den nesten fire kilometer lange Ulvintunnelen for å bygge dobbeltsporet der fram til begynnelsen av desember. Deretter går turen til Sverige for sporbygging i Hallandsåstunnelen, sier direktør for Infranord Norge, Roar Solhaug.

Avansert dispenser

– Det tar mye kortere tid å bygge jernbane med et sporbyggertog, men vi er avhengige av logistikken for at produksjonen skal være på topp. Hver natt kommer et tog fullastet med sviller fra Hønefoss. Tidligere i høst har et sportog lastet ut 120 meters lengder med jernbaneskinner langs strekningen hvor det skal bygges. Skinnene er produsert i Østerrike og transporteres fra Jernbaneverkets skinnesmie på Hauerseter. Sporbyggertoget blir som en avansert dispenser som fylles med sviller og jernbaneskinner, og nærmest ruller ut et ferdig jernbanespor, forteller Gihlemoen.

Samkjørt arbeidsteam

Det er stengt for ordinær togtrafikk og jobbes intensivt døgnet rundt på Fellesprosjektet, når sporbyggertoget tas i nærmere øyensyn lørdag morgen. På en liten time bygges 100 meter med jernbane fra Morstuatunnelen og sydover i retning Ulvintunnelen. Seks personer bemanner sporbyggertoget. De kontrollerer at den lille plogen helt fremst på toget fordeler pukken jevnt og mater svilledispenseren med sviller med hjelp av en transportkran som suser fram og tilbake. De 120 meter lange skinnene kappes til så gnistene fyker, skjøtes sammen med presisjon og legges på plass. Nå skal det fylles med ballastpukk framover, pukken skal pakkes og skinnene skal sveises sammen, slik at tog kan suse av gårde i opptil 200 kilometer i timen når Dovrebanen til slutt åpnes for ordinær togtrafikk i 2015.


Powered by Labrador CMS