Olaf H. Thommessen er direktør for Samfunnskontakt og bærekraftig forretningsutvikling i HRP.
Olaf H. Thommessen er direktør for Samfunnskontakt og bærekraftig forretningsutvikling i HRP.

Innlegg: Mangfold – produktivt og lønnsomt

Likestilling mellom kjønnene er ikke dekkende nok for det behovet for mangfold som vår og mange andre bedrifter har, skriver HRP-direktør Olaf  H. Thommessen i dette innlegget.

Artikkelforfatteren

Olaf H. Thommessen er direktør for Samfunnskontakt og bærekraftig forretningsutvikling i HRP.

Det er med stor interesse vi har fulgt Bygg.no sin artikkelserie knyttet til mangfold. Et tema som er viktig for vår bransje som det er det for samfunnet ellers.

Under arbeidet med vår ESG-strategi, «Det grønne løftet» gjorde vi som mange andre, en grundig gjennomgang av FNs bærekraftsmål, de såkalte SDG’ene.

Vi konkluderte tidlig med at SDG nr 5, «Likestilling mellom kjønnene» var et åpenbart tema for oss, som det er det for bransjen for øvrig. Ifølge SSB er bransjegjennomsnittet for kvinneandel på cirka 10 prosent som naturligvis er altfor dårlig. Selv ligger vi på snaut 25 prosent, men er likevel ikke fornøyde med det.

I dette arbeidet ble det likevel tydelig for oss at «Likestilling mellom kjønnene» ikke i tilstrekkelig grad dekker det behovet for mangfold som vår bedrift har og som vi mener vi ikke er alene om.

Vi har forståelse for at en SDG utgått fra FN må være såpass universell at det dekker hele verden, og at likestilling mellom kjønn er det største tema globalt sett. Vi ble likevel forbauset over fraværet at fokus på forhold som etnisitet, seksuell legning, alder, funksjonsnedsettelser mm.

Det er derfor med glede vi ser at nettopp en slik bredere definisjon av mangfoldsbegrepet, sakte, men sikkert brer om seg i næringslivet, om enn ikke i den politiske debatten.

Kjønnsdimensjon viktig, men ikke det eneste viktige

Kjønnsdimensjonen er viktig, men den er ikke det eneste viktige. For en bedrift som oss, som lever av å selge kompetanse til både rett tid og kvalitet er «vår ansatte er vår viktigste ressurs» ikke en floskel, men en beinhard realitet. Vår kritiske suksessfaktor er å tiltrekke og beholde de riktige ansatte. Dette i et rekrutteringsmarked med veldig høy konkurranse der tilgangen til kompetanse er en begrensing som gjelder oss alle.

Hvis vi da, i tillegg skulle begrenset dette med ulike former for fordommer knyttet til mangfold ville vi rett og slett ikke overlevd som bedrift.

I arbeidet med vår mangfoldspolicy fant vi raskt at vi allerede har et stort mangfold. Vi har flere titalls nasjonaliteter som jobber hos oss, det faglige mangfoldet er stort og spenner fra spesialsoldater til ingeniører, arkitekter, samfunnsøkonomer mm. Og basert på våre resultater i «Great Place To Work» ser det ut til at folk trives. Likevel kan vi ikke si oss fornøyde.

Produktivt

For en bedrift som vår, som så mange andre i vår bransje, er vi avhengige av en viss produktivitet, kreativitet, skapertrang og innovasjonsevne. Dette reduseres betydelig i et homogent arbeidsmiljø. Vi lever i en tid som mange kaller en industriell revolusjon med teknologisk eksponentiell vekst og bærekraft som de viktigste drivere. Uten et arbeidsmiljø som er åpen for både andre kulturer, innfallsvinkler, legninger, hull i CV’en vil det være umulig å følge med på et marked som endrer seg raskt.

Det eneste vi vet om fremtiden er at vi ikke vet noe, men at den kommer raskt.

Det er, heldigvis, en rekke begrensinger man må forholde seg til. Det er ikke lov å stille spørsmål om en persons etnisitet, seksuelle legning, sykdomsforløp mm. Det er altså ikke mulig å føre noen slags statistikk på hvorvidt man har «lyktes» med et bredt mangfold.

Men det man kan gjøre, som vi alle bør gjøre, er å sikre en kultur der alle føler seg trygge og verdsatt uavhengig om sitter i rullestol, er transkjønnet, ikke etnisk norsk, ung eller gammel, kvinne eller mann. Forstå at svinekoteletter ikke er like populært for alle på sommerfesten.

Rett og slett sikre, på alle mulige måter, at den ansatte benytter alle sine ressurser til å gjøre en god jobb fremfor å bruke unødvendig tid på å føle seg trygg. Mange kvinner opplever at de må gjøre en bedre jobb enn menn for å bli verdsatt og sett. Dette gjelder definitivt mange av de kategoriene jeg nå viser til.

Dette er rett og slett uproduktiv tid og ressurser som heller burde vært benyttet til å utføre andre oppgaver og å øke effektivitet og produktivitet for bedriften som helhet.