Guro Hauge, bærekraftsdirektør i Byggenæringens Landsforening. Foto: BNL
Guro Hauge, bærekraftsdirektør i Byggenæringens Landsforening.

Innlegg: Klimakrav til nye bygg nå

I forrige uke ble de forskriftskravene til klima- og miljøvekting i offentlige anskaffelser endelig til lov. Fram til nå har det vært frivillig om det offentlige skal vektlegge miljøkrav i sine anskaffelser. Med lovendringen ønsker regjeringen å stramme dette inn. Nå skal klima- og miljøkrav vektes med minst 30 prosent i alle offentlige anskaffelser. Det er bra! Byggenæringen ønsker å konkurrere mer på klima- og miljøprestasjoner fremover.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Innlegg av:

Guro Hauge, bærekraftsdirektør i Byggenæringens Landsforening

Forskriften om offentlige anskaffelser omhandler imidlertid alle typer anskaffelser fra kulepenner til regjeringskvartal. Det skilles ikke på de anskaffelsene som har stort miljøfotavtrykk og det som er av mindre betydning. Det betyr også at forskriftene kan være gode i noen prosjekter, men sikrer ikke at det offentlige bestiller bygg- og anleggsprosjekter i tråd med regjeringens klimamål.

Det offentlige bestiller årlig for om lag 200 mrd. kr fra byggenæringen, noe som utgjør ca. 1/3 av de totale offentlige anskaffelsene, og dette er anskaffelser med et høyt CO2-fotavtrykk. Forskriftsendringen som nå er innført vil derfor ikke gi nok fart i klimaomstillingen i byggenæringen. Vi ber derfor regjeringen om å innføre egne krav til anskaffelser innen bygg og anlegg, og at ambisjonen i disse kravene må være i tråd med regjeringens omstillingsmål.

Det er viktig at det stilles standardiserte krav fra det offentlige. Det gir størst påvirkning på markedet samtidig som det reduserer transaksjonskostnadene både i det offentlige og næringslivet. Vi heier på alle offentlige aktører som bruker innkjøpsmakten sin til å fremme klimaeffektive løsninger. Men man får mest igjen for pengene om kravene er standardiserte. Da vet byggenæringen hva det skal leveres på og det gir forutsigbarhet for investeringer i klimaløsninger.

Vi vil derfor sterkt oppfordre til at det stilles også funksjonskrav, som gir rom for innovasjon. Næringslivet er gode på å finne kostnadseffektive og innovative klimaløsninger hvis vi får lov til å konkurrere på resultat og ikke på konkrete teknologiske løsninger.

Men hvorfor skal egentlig det offentlige gå foran på dette området? I tillegg til at det offentlige regulerer byggenæringen, er det også den største bestilleren og er således en viktig del av næringen. Det offentlige står for 35-40% av omsetningen i byggenæringen. Det er en svært krevende markedssituasjon for byggenæringen. Det innebærer dessverre at det er færre bedrifter som nå har mulighet til å investere i klimaløsninger, når markedet er usikkert. Ved å stille standardiserte funksjonskrav i tråd med regjeringens eget klimamål vil det offentlige gi forutsigbarhet for nettopp denne type investeringer.

En krevende offentlig bestiller vil være av avgjørende betydning for klimaomstillingen i byggenæringen. Byggenæringen kan levere gode klimaløsninger fremover dersom vi får konkurrere på å levere de beste klimaløsningene. La oss sammen lage de gode løsningene, næringsminister Vestre!

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS