Nicolai Broby Eckert og Håkon Sæberg
Nicolai Broby Eckert og Håkon Sæberg

Innlegg: Forsyningskrisen krever handling her og nå

Den globale forsyningskrisen har rammet bedriftene i Norge med stor kraft. En kombinasjon av forsyningsproblemer og økt etterspørsel gjorde at leveringstiden til norske industribedrifter satte ny rekord på slutten av 2021.

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Innlegg av:

Nicolai Broby Eckert, managing partner
Håkon Sæberg, senior director
Simon-Kucher & Partners

I en overgang kunne bedriftene løse problemet med høyere priser på råvarer og transport ved å øke salgsprisene, men det er ikke lenger nok. Mange bedrifter mangler varer og komponenter som er nødvendige for produksjonen. Og det nåværende kaoset vil sannsynligvis fortsette i ett til to år til. Forsyningskrisen vil derfor få stor økonomisk betydning. Det har vi allerede sett tegn på.

Utfordringen er derfor langt større enn håndtering av prisstigninger. Men helt svart ser ikke situasjonen ut. I mange bedrifter kan man komme helskinnet ut av krisen hvis man revurderer forretningsstrategien.

På kort sikt bør man gjennomføre differensierte prisstigninger for å beskytte marginene. Man bør naturligvis også fokusere på å skaffe nødvendige råvarer og komponenter.

Men initiativ på kort sikt må ikke ta oppmerksomheten fra råderommet som har oppstått som følge av de nåværende utfordringene. Innenfor næringslivet bør man derfor stille seg en rekke strategiske spørsmål nå.

Er det mulig å endre produkter ved nedgraderinger eller ved å ta opsjon på en oppdatering senere, når manglende deler er tilgjengelige? VW har for eksempel solgt biler i enkelte regioner uten infoskjermer.

Hvilke marked, segment og kunder skal man prioritere hvis man ikke kan dekke etterspørselen? Skal man prioritere de største eller mest lukrative kundene, eller dem det er størst risiko for at man mister? Er det segment eller marked der man kan forbedre posisjonen sin, og der konkurrentene ikke kan møte etterspørselen? Kan man lansere nye produkter for å styrke markedsandeler eller vinne strategisk viktige nye kunder?

Bedrifter som er fleksible og kan legge om strategien, kan komme helskinnet gjennom forsyningskrisen. Vinnerne blir dem som finner de riktige svarene på de strategiske spørsmålene – og kommer fram til dem raskt.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS