Jørgen Bull.
Innlegg: Er det mulig å ha «billig» diesel til anleggsmaskiner og lastebiler, men samtidig ha dyr diesel til alle oss andre?
Tanken på å sette ned drivstoffavgiftene sitter (veldig) langt inne hos politikerne. Selv for de som «dyrt og hellig» lovet at de ikke kunne sitte i regjering om pumpeprisen passerte 20 kroner literen… Miljøhensyn på den ene siden, og alle bransjene som f.eks transport og anlegg som ikke har noe valg, på den andre.
Innlegg av:
Jørgen Bull
Partner/advokat
Advokatfirmaet Seland, Rödl & Partner
Er det mulig å ha det «billig for noen» og «dyr for andre»?
Det enkle svaret er: JA.
Når du betaler 25 kroner literen «på pumpa», så består prisen av diesel, særavgifter og moms.
Næringsdrivende får fradragsført momsen, og dermed er nettoprisen nede i 20 kroner literen. Særavgiftene består av henholdsvis veibruksavgift og CO2 avgift, disse beregnes som et fast kronebeløp på 5,57 pr. liter.
Her kan man se for seg at det ble gitt et direkte fradrag krone for krone, nøyaktig på samme måte som for merverdiavgiften. Dokumentasjonen for kjøpet burde være enkel å oppdrive. Næringsdrivende i transport- og anleggsbransjene får faktura med en oversikt over antall liter kjøpt drivstoff og fakturaene gir allerede den nødvendige dokumentasjon for fradraget for merverdiavgift. Man kan bruke samme faktura for å dokumentere fradraget for veiavgift og CO2 avgift. Så er det bare å regne ut: For diesel er veiavgiften 3,52 kroner pr liter og CO2 avgiften er 2,05 kroner pr liter, til sammen kr 5,57/liter. Multipliser beløpet med antall liter kjøpt og deretter kan beløpet føres som fradragsberettiget i skattemeldingen for merverdiavgift (omsetningsoppgaven – i posten for inngående mva.)
Finansdepartementet vil selvfølgelig si et eller annet om at merverdiavgiftssystemet er for merverdiavgift og særavgiftene er «noe helt annet» som ikke kan blandes inn i avgiftssystemet. Eller det vil si noe som at det er mer treffende og gi stønad eller avgiftslette på andre måter. Tja, alle pengene som kommer inn ender direkte i statskassen uavhengig av hva man kaller systemet som henter pengene inn. Bransjene trenger lette nå, ikke etter en utredning eller ti som kommer om en liten evighet. Helt treffsikre og vanntette systemer vil man aldri kunne få.
Dette forslaget er enkelt, det finnes allerede nødvendig dokumentasjon og det er mulig å kontrollere for skatte- og avgiftsmyndighetene. Vil man, kunne man innført noe slik «i morgen», men det er bare om man vil…
For alle oss vanlige folk vil det fortsatt være full pris på nærmere kr 25/liter, uten mulighet for fradrag for verken veiavgift, CO2 avgift eller moms, for næringsvende blir det kr 25/liter, fratrukket mva på kr 5 og avgifter på kr 5,57, da er vi nede i kr 14,43/liter.
Jeg tror både transportbedrifter og maskinentreprenører tenker på miljøet, men disse har pr. nå ikke noe særlig valg annet enn diesel. Når varer skal til butikken, grunnentrepriser skal gjennomføres og fisk fraktes fra nord til sør så er det reelt sett lastebiler, maskiner og diesel som er eneste mulighet. Det er lett å differensiere prisen på diesel – ikke på «pumpa», men gjennom avgiftssystemet – hvis man bare vil det…
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.