Artikkelforfatterne
Catriona Elisabeth Vågen McIntyre og Kristoffer Steen er advokater i Simonsen Vogt Wiig.
I 2024 var det færre tilsyn med bygg og anlegg enn i 2023,
og både antall arbeidsulykker og overtredelsesgebyr har gått noe ned. Fra 2025
vil Arbeidstilsynet fokusere mer på forebygging arbeidsrelatert ulykker og sykdom,
da forskning viser at det er en viktigere årsak til dødsfall enn
arbeidsulykker.
Til tross endret fokus, og en liten nedgang i antall arbeidsulykker
og tilsyn med bygg og anlegg i 2024, kan neppe bygg- og anleggsbransjen
forvente færre besøk fra Arbeidstilsynet framover.
I en artikkel publisert på
Arbeidstilsynets nettsider framgår det nemlig at Arbeidstilsynet i perioden
2025–2029 skal prioritere syv hovedområder, hvorav forebygging av
arbeidsrelaterte arbeidsulykker fortsatt er én av disse syv.
De øvrige seks
hovedprioriteringene for Arbeidstilsynet er:
- Arbeidsgivere forebygger arbeidsrelaterte
muskel-, skjelett- og psykiske plager
- Arbeidsgivere forebygger eksponering for
kreftfremkallende kjemikalier
- Arbeidsgivere gir utsatte arbeidstakere
lovpålagte lønns- og arbeidsvilkår
- Forbrukere og oppdragsgivere stiller krav til og
følger opp lønns- og arbeidsvilkår
- Utenlandske arbeidstakere er satt i stand til å
ivareta sine rettigheter og oppfylle sine plikter
- Sentrale trusselaktører får sin kapasitet og
intensjon betydelig redusert
De syv prioriteringsområdene er
svært relevante for bygge- og anleggsbransjen, og idet Arbeidstilsynet har
varslet økning i antall tilsyn totalt sett, må bransjen fortsatt forvente et
betydelig antall besøk fra Arbeidstilsynet i tiden framover.
Hva kan en forvente ved besøk av Arbeidstilsynet på et
forebyggende tilsyn?
Arbeidstilsynet vil fortsatt fokusere på både det fysiske
arbeidsmiljøet, som arbeid i høyden og maskinsikkerhet, og det organisatoriske
arbeidsmiljøet, som lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg kan man forvente økt
fokus på arbeid med kreftfremkallende stoffer, som asbest og kjemikalier.
Arbeidstilsynet fokuserer ofte på et spesifikt område under
tilsyn. Systematisk arbeidsmiljøarbeid er det vanligste kontrollområdet,
spesielt i bygg og anlegg. De sjekker om virksomheten har passende HMS-planer,
skriftlige rutiner i henhold til internkontrollforskriften, og om relevante
risikofaktorer er identifisert og håndtert.
Etter systematisk arbeidsmiljøarbeid kontrolleres ofte
organisatoriske arbeidsbetingelser som lønns- og arbeidsvilkår, arbeidsavtaler
og arbeidstid. Deretter kommer fysiske arbeidsbetingelser som arbeid i høyden
og bruk av arbeidsutstyr.
Når Arbeidstilsynet kommer på tilsyn, er det viktig å vise
fokus på sikkerhet og HMS-kultur, samt ha dokumentasjonen i orden. Regelverket stiller
strenge krav til skriftlighet, og selv store virksomheter glipper tidvis på
formalia. I små- og mellomstore bedrifter i bransjen er det faktisk mer vanlig
enn uvanlig at Arbeidstilsynet avdekker lovbrudd under tilsyn.
Hva kan en forvente ved besøk av Arbeidstilsynet etter
en arbeidsulykke?
Bygge- og anleggsbransjen er utsatt for risiko, og ulykker
kan skje til tross for forebyggende tiltak. Ved alvorlige skader eller dødsfall
etter arbeidsulykker, vil Arbeidstilsynet og politiet regelmessig utføre
etterforskning. I 2024 utførte Arbeidstilsynet 650 tilsyn etter arbeidsulykker,
og brudd på arbeidsmiljølovgivningen ble funnet i cirka 60 prosent av tilfellene. Nesten
alle disse bruddene resulterte i en reaksjon fra Arbeidstilsynet.
I tilsyn
etter arbeidsulykker fokuseres det vanligvis på om arbeidsgiver har kartlagt
årsaken til ulykken og vurdert tiltak for å forhindre lignende ulykker.
Arbeidstilsynet vil typisk:
- Avklare hendelsesforløpet som ledet til ulykken
- Avklare hva slags kartlegging og vurdering av
risiko som ble utført før ulykken, og om risikoreduserende tiltak ble iverksatt
- Identifisere direkte og bakenforliggende årsaker
til ulykken
- Avklare hvilke risikoreduserende tiltak andre
involverte virksomheter har iverksatt etter ulykken
- Ta stilling til om det foreligger brudd på
arbeidsmiljøloven eller tilhørende forskrifter
- Ta stilling til om det er nødvendig å gi pålegg
eller andre reaksjoner
Når arbeidsgiver undersøker årsaken til en ulykke, bør
eksisterende sikkerhetstiltak tas i betraktning. Arbeidsgiver kan lett bli
bebreidet for sikkerhetsmangler etter en ulykke, og ikke sjeldent ser vi at
tiltak foreslått for å unngå fremtidige ulykker brukes av Arbeidstilsynet som
grunnlag for straffereaksjoner, fordi sikkerheten ikke var god nok før ulykken.
Ofte kan det være riktig at bedre forebyggende tiltak burde vært satt inn på
forhånd, men noen ganger har vi sett at Arbeidstilsynet har reagert uforholdsmessig
strengt mot virksomheter der sikkerheten har vært god, og ulykken først og
fremst skyldtes menneskelig svikt.
Ved intern kartlegging etter ulykker bør man som
arbeidsgiver fokusere på både hva som kunne vært gjort for å unngå ulykken og
på hvilke sikkerhetstiltak som allerede var på plass. Hvis sikkerhetsbarrierer
ble brutt på grunn av uventet/atypisk adferd fra ansatte, og det kan
dokumenteres at opplæring var forsvarlig, kan arbeidsgiver normalt ikke
bebreides for ulykken.
Hva kan man forvente fremover når det gjelder straff og
reaksjoner?
Siden overtredelsesgebyr ble innført i 2014, har både
antall og størrelsen på gebyrene økt ifra år til år. I 2024 var det en liten
nedgang i antall gebyrer sammenlignet med 2023, med 653 gebyrer mot 793 året
før. Mange saker fra 2024 er imidlertid fortsatt under vurdering, og
Arbeidstilsynet har hatt mangel på jurister. Det reelle antallet kan dermed bli
betydelig høyere.
Flest gebyrer gis innen bygge- og anleggsbransjen, ofte for
farlig arbeid i høyden, manglende HMS-kort, uforsvarlig bruk av maskiner og
brudd på arbeidstidsregler. Utover standardiserte gebyrer for brudd på HMS-kort
plikten, som er 12.500 kroner pluss 2.500 kroner per manglende HMS kort, har gebyrene
historisk variert fra rundt 50.000 kroner til over én million kroner.
I 2023 strammet Arbeidstilsynets klageinstans inn
utmålingspraksisen, og flere gebyrer ble hevet eller anbefalt hevet. Effekten
ble tydelig i 2024, da Stortinget hevet den maksimale gebyrrammen til det
høyeste av 50 ganger grunnbeløpet (kr 6 508 000) eller 4 prosent av årsomsetningen fra
1. juli 2024. Dette førte til strengere gebyrnivåer, spesielt for store
virksomheter. Arbeidstilsynets årsrapport for 2024 viser at gjennomsnittlig
gebyrbeløp økte betydelig, og antall gebyrer over en halv- og en million ble mer
enn doblet fra 2023 til 2024. I tildelingsbrevet for 2025 forventer
departementet at Arbeidstilsynet vurderer gebyrets størrelse i alvorlige saker.
Bygg- og anleggsbransjen må dermed trolig forvente både
flere- og strengere reaksjoner ifra Arbeidstilsynet der det avdekkes brudd
under tilsyn i 2025 og fremover.
Hva kan man gjøre for å unngå sanksjoner ifra
Arbeidstilsynet?
For å unngå strenge reaksjoner fra Arbeidstilsynet, bør
virksomheter alltid arbeide systematisk med HMS og dokumentere dette.
Erfaringsmessig ser vi at små- og mellomstore bedrifter har
mye å hente på å systematisere og dokumentere HMS-arbeidet i virksomheten. En
grundig gjennomgang av HMS-systemet, med oppdatert planverk basert på
risikovurdering, kan forhindre ubehagelige overraskelser ved tilsyn.
For store virksomheter som allerede har gode HMS-systemer
og gode rutiner for oppfølgning av det løpende HMS-arbeidet, erfarer vi at den
største utfordringen ofte ligger i at rutiner ikke alltid går inn hos
enkeltansatte. Store virksomheter med mange ansatte er statistisk sett mest
utsatt for menneskelige svikt, og det skal ikke mer til enn at én enkeltperson
gjør en feil før det kan skje en alvorlig ulykke eller et sikkerhetsbrudd som
kan lede til strenge reaksjoner. Praksis viser at det nesten er umulig å inngå
en reaksjon ifra Arbeidstilsynet dersom det først avdekkes noe som objektivt
sett er et brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser, og den eneste sikre måten
å unngå overtredelsesgebyr er dermed å forhindre at sikkerhetsbrudd skjer. Som
eksempel ved å innarbeide en nulltoleranse-kultur for HMS-brudd, tydelig
kommunikasjon, grundig opplæring, og aktiv bruk av styringsretten for å
sanksjonere brudd som avdekkes internt.
Et lite hjertesukk
Arbeidstilsynet har lagt seg på en streng linje når det
gjelder å sanksjonere objektive brudd på HMS-lovgivningen, og det skal dermed
svært mye til for å unngå overtredelsesgebyr dersom det først avdekkes et brudd
av et visst alvor under tilsynet.
Vi kan forstå at Arbeidstilsynet legger seg på en streng
linje for å tvinge virksomheter til å se lønnsomheten i å investere enda mer i
god HMS-kultur. At en må forvente at brudd av et visst alvor vil bli
sanksjonert nesten uansett årsak, kan også ha en viss preventiv effekt.
Det vi derimot har vanskelig for å forstå, er at
Arbeidstilsynets reaksjonsfastsettelse i mindre grad hensyntar hvorvidt en
virksomhet faktisk har gode systemer- og rutiner for systematisk HMS arbeid.
Ved utmålingen av overtredelsesgebyrets størrelse ser vi nemlig at
Arbeidstilsynet som oftest tar utgangspunkt i bruddets art og virksomhetens
omsetning, hvorpå store seriøse virksomheter med gode HMS-rutiner i praksis får
vesentlig større overtredelsesgebyr sammenlignet med tilsvarende brudd som
avdekkes i virksomheter som overhodet ikke har rutinene på plass. Hvor mye
virksomheten har gjort for å unngå sikkerhetsbrudd har dermed lite å si for
gebyrets størrelse, hvilket innbyr til at små og mellomstore virksomheter i
større grad kan spekulere i å unnlate å investere i HMS. Praksisen oppleves også
som urimelig for store seriøse virksomheter som etter beste evne forsøker å
innrette seg etter HMS-lovgivningen.
Det bør etter vårt syn være et prinsipp ved utmåling av et
overtredelsesgebyr at virksomheten straffes forholdsmessig ut ifra hvor mye en
er å bebreide for lovbruddet, og ikke bare ut ifra virksomhetens størrelse og
omsetning. Vi har imidlertid så langt ikke sett noen signaler om at
Arbeidstilsynet har til intensjon om å endre sin praksis på dette punkt, og det
beste en kan gjøre er dermed å forsøke å unngå sikkerhetsbrudd så langt det er
mulig. Det er tross alt både billigere og mye mer tilfredsstillende å investere
i gode systemer- og rutiner for systematisk HMS-arbeid sammenlignet med å
betale bøter ilagt av Arbeidstilsynet.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.