Optimera forbi Løvenskiold

Byggmakker troner fortsatt på toppen av rankinglisten over byggevarekjedene. Eneste endring er Optimera som rykker opp på sølvplass på bekostning av Løvenskiold Handel.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Byggmakker Norge med 119 utsalg oppnådde en netto sisteleddsomsetning i fjor på vel 6,7 milliarder kroner. Optimera-Gruppen med kjedene Montér og Trend og 125 utsalg ligger på betryggende avstand med snaut 5,1 milliard kroner.

Løvenskiold Handel med kjedene Maxbo og Malia og 122 utsalg måtte rykke ned på bronseplass med snaut 4,9 milliarder kroner. Deretter følger Nordek med Byggkjøp, Hellvik Hus og Farveglede og 130 utsalg med en netto sisteleddsomsetning på vel 4,5 milliarder kroner. Coop Norge med 125 utsalg oppnådde vel 3,6 milliarder.

Mestergruppen med Byggeriet og 101 utsalg kan vise til nærmere 3,1 milliarder. E.A: Smith med Bygger`n omsatte for nærmere 2,2 milliarder gjennom sine 96 utsalg, mens Neumann Bygg inkludert Idé-kjeden i fjor passerte milliarden med snaut 1,1 milliard i netto sisteleddsomsetning.

Tallene som er innhentet av Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF) viser også at forbrukerandelen har gått ned fra 48 til 46 prosent av totalomsetningen.

Dette tolkes som et uttrykk for velstandsutviklingen ved at publikum overlater mer av vedlikeholdet i egen bolig til profesjonelle. Alle de store byggevarekjedene som deltok i TBFs analyse av 2006-markedet rapporterer om en vekst på om lag 8 prosent ut fra sammenlignbare tall. Etter TBFs vurdering økte totalmarkedet med 7,5 prosent som harmonerer med SSB-tall fra TBFs bransjeregister som betyr at kjedene også i fjor gnagde seg til en økt markedsandel.

Etter TBFs vurdering er det i Norge vel 1000 byggevarehandlere med bredt vareutvalg og med mer enn 3 årsverk. Av disse er drøyt 800 kjedetilknyttet, med en samlet omsetning i 2006 til private og profesjonelle sluttbrukere på 31,1 milliarder kroner.

De uorganiserte omlag 240 utsalgene anslås å ha en omsetning på ca. 5,6 milliarder kroner slik at samlet omsetning gjennom denne typen utsalg antas å ha vært ca. 36,7 milliarder kroner i 2006. I tillegg kommer omsetningen av byggevarer gjennom fargehandlere, interiørutsalg, jernvare- og industriforretninger, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre spesialforretninger, små utsalg med bredt eller smalt sortiment, og de mange utsalg som selger byggevarer sammen med andre varer (fra landhandlere til varehus).

TBF anslår at omsetning gjennom denne type utsalg økte til 17 milliarder i fjor. Samlet sisteleddsomsetning eks. mva av de vareslag man finner hos byggevarehandlere med bredt vareutvalg gjennom alle kanaler anslås følgelig å ha vært nærmere 54 milliarder kroner i 2006. Og det betyr at kun dagligvarebransjen er større.

Powered by Labrador CMS