Hafslund-selskaper innrømmer juks med kundelister

Tre av Hafslunds datterselskaper innrømmer overfor Datatilsynet at de har jukset med kundelister. I februar anklaget Agder Energi de Hafslund-eide selskapene Fredrikstad EnergiSalg, Energi 1 Kraft og Røyken Kraftselskaper for kundetyveri.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Sørlendingene påsto at kundelister var blitt misbrukt, og klaget saken inn for Datatilsynet. Samtidig varslet de erstatningskrav. Nå innrømmer de tre Hafslund-eide selskapene overfor Datatilsynet at de ikke fulgte personopplysningsloven ved en kundekampanje tidligere i år, skriver Aftenposten. De tre kraftleverandørene hadde ikke gyldig samtykke til å bruke kundelistene. De hadde heller ikke sjekket gamle kundelister mot reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Dessuten opplyste de ikke til mottakerne hvem som hadde gitt personopplysningene som lå til grunn for markedsføringskampanjen. Daglig leder i Fredrikstad EnergiSalg, Roy Henriksen, opplyser at hans selskap deler kundedatabasen med Fredrikstad EnergiNett AS. Slik har det fungert siden 1997. Billigere drift og forenkling for kundene i form av at de får én faktura i stedet for to, har vært årsaken til løsningen. Datatilsynet ber nå om svar på ytterligere spørsmål rundt oppbevaring og bruk av kundeinformasjon. Men tilsynet har ingen mulighet til å ilegge straff. Heller ikke Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har myndighet til å bøtelegge aktørene. Det finnes ikke krav til at kraft- og nettleverandører skal ha separate databaser.

Powered by Labrador CMS