Fornyelse av Byggforskserien
- Byggforsk vil fornye hele sin Byggforskserie. Dette er byggenæringens kanskje viktigste kunnskapsbase, sier adm. dir. Frank Henning Holm i Norges byggforskningsinsituttt til Byggeindustrien.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Byggforsk Norges byggforskningsinstitutt har markert sitt 50-årsjubileum i 2003. Arbeidet med et effektivt informasjonsverktøy ble initiert ganske omgående etter instituttets start i 1953, og allerede i 1958 ble løsbladserien Byggdetaljer introdusert. Etter den tid har Byggforskserien og senere Byggforsk Kunnskapssystemer vokst til den omfattende kunnskapsbankenvi kjenner i dag. Seriene har ca. 22000 abonnenter totalt og fins i den velkjente papirversjonen, som CD-rom og som internettutgave. Ut fra tidligere undersøkelser anslås brukertallet til å være ca. 100 000. Trenden er at antall nettkunder øker og CD-rombrukere avtar, mens abonnementstallet på papirversjonen holder seg forholdsvis stabilt. Byggforskserien representerer et halvt århundres kunnskapsoppbygging og erfaringstilbakeføring. Arbeidet med Byggforskserien er godt organisert og fundert i vår organisasjon, og vi ser nå en mulighet til og et behov for fornyelse av serien. Byggforsk kommer til å arbeide med en slik fornyelse i årene 20042006, med utgangspunkt i instituttets strategi for perioden. Målet med utviklingen er å kunne tilby et produkt som er utformet etter kundenes behov, kommer i anvendelige formater og har et oppdatert innhold. Mer konkret vil fornyelsen bl.a. innebære: Oppdatering av innhold Mange blader er utgitt flere år tilbake. Det betyr ikke nødvendigvis at innholdet er utdatert, men det kan være vanskelig som bruker å vite hvorvidt informasjonen fortsatt er korrekt etter gjeldende regelverk. Videre er det helt klart at en del blader burde vært oppdatert selvom innholdet fortsatt er relevant. Vi vil ta mål av oss å sørge for at Byggforskserien til enhver tid er gyldig i forhold til gjeldende regelverk og løsninger. Teknologiutvikling Byggforskserien er den viktigste kunnskapskilden ved prosjektering av alle typer bygninger. Dagens teknologiske utvikling er rask, og det er viktig å sørge for at serien blir et mer interaktivt og effektivt verktøy. Dette kan f.eks. innebære videreutvikling i form av integrerte beregningsmodeller, objektmodellering, samspill med andre relevante systemer mv.Utviklingen vil også reflektere internasjonale krav i forbindelse med teknisk godkjenning og sertifisering av produkter og løsninger. Svartjeneste Vår telefonsvartjeneste ble nedlagt f.o.m. 2003, bl.a. grunnet avviklet finansiering fra Kommunal- og regionaldepartementet. Vi har etablert en Spørsmål og svar-base på internett som erstatning. Denne vil vi videreutvikle, men vi vurderer også å innføre en effektiv svartjeneste basert på en betalingsløsning der abonnentene prioriteres. Kundefordeler Byggforsk ønsker å utvide tilbudet til sine kunder. Dette vil vi komme mer konkret tilbake til i tiden fremover, men vi har bl.a. på vår agenda tilbud om bedriftsintern opplæring, både med hensyn til bruk av serien og seriens faglige innhold. En profesjonalisering av alle ledd i plan- og byggeprosessen vil være et viktig tiltak for å øke produktiviteten og redusere omfanget av byggskader og feil, noe som vil komme både byggenæringen og samfunnet til gode. Abonnementsprisene har vært konstante i mange år, og vi kommer til å øke prisene på flere av våre abonnementer i inneværende år, bl.a. for å kunne finansiere den her omtalte fornyelsen. Vi håper imidlertid at våre kunder verdsetter de skisserte planene og medvirker i de forestående prosessene. Vi er svært mottakelige for gode ideer og innspill fra våre kunder og vil også gjennomføre en brukerundersøkelse tidlig i prosessen. Vi vil holde dere oppdatert om utviklingen og ser frem til spennende år i en svært utfordrende og mangfoldig byggenæring.