Fakkelflamme fra Snøhvit vil gi lys og støy
Gjennom oppstartsfasen for Hammerfest LNG på Melkøya vil det bli behov for å brenne av gass. Flammen fra fakkeltårnet vil kunne sees fra Hammerfest sentrum og gi noe støy i nærområdet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Fakkelen på Melkøya er en sikkerhetsventil som tas i bruk når prosesseringsanlegget ikke kan ta imot gasstrømmen. Det skal ikke være kontinuerlig fakling på anlegget, og under normal drift vil behovet for fakling være minimalt, skriver Statoil på sine nettsider. Imidlertid vil det periodevis bli behov for å brenne av gass gjennom oppstartsfasen fra årsskiftet 2006/2007 og ut over høsten 2007. Faklingsbehovet vil avta etter hvert som produksjonen i anlegget finjusteres. Antallet faklinger skal holdes på et minimum, sier produksjonsdirektør Edvin Ytredal, som leder Snøhvits driftsorganisasjon. En rekke tiltak er alt iverksatt for å redusere behovet for fakling i oppstartsperioden og under ordinær drift. Det er ingen risiko for nærområdet når flammen tennes i det 137 meter høye fakkeltårnet på nordsiden av Melkøya, men lyset fra fakkelen vil være godt synlig. Flammen vil også gi hørbar støy. Maksimalt støynivå for nærmeste nabo på Rossmolla er beregnet til 67 desibel til sammenlikning er støynivået fra en passerende bil på mellom 70 og 80 desibel. Støynivået fra Melkøya under ordinær drift vil bare være rundt 33 desibel i det samme området. Støynivået fra faklingen vil bli målt på Melkøya og Rossmolla gjennom oppstarts- og driftsfasene. En ny type brenner i fakkeltårnet vil gi betydelig lavere støy enn på sammenlignbare anlegg. Statoil har søkt Statens forurensingstilsyn (SFT) om tillatelse til å øke utslippene til luft fra fakling gjennom anleggets første to driftsår. Siden det er knyttet stor usikkerhet til faklingsbehovet i denne perioden, er det søkt om utslipp på inntil 200.000 tonn karbondioksid (CO2) og 107 tonn nitrogenoksider (NOx) per år.