60 år med godt dagslys har gitt god business
Større plass, mer luft og mer dagslys. Dette er stort sett hva generasjonene har ønsket seg av bekvemligheter, helt siden VELUX utviklet sitt første takvindu,- og registrerte VELUX som merkenavn i 1942.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Dagslys og frisk luft på loftet,- som dermed kan innredes til et ekstra oppholdsrom. Dette var målsetningen til grunnleggeren av VELUX, Villum Kann Rasmusen da han utviklet det første takvinduet tilbake på tidlig 40-tallet. Han la merke til at de fleste bygg hadde store loft,- som enten ble benyttet som en unødvendig lagerplass, eller stod tomme,- ubrukt! Kun kanskje benyttet som tørkeloft,- en gang i uken, og dette kunne i så fall endres på! Han oppdaget at dette var en stor og viktig plass,- som lå uutnyttet,- og tilbød seg å hjelpe huseierne i å nyttiggjøre plassen bedre til eget boligformål. Slik så et helt nytt produkt dagens lys,- ble takvinduer,- og utviklet seg fra en enkel forretningside til et verdensomspennende husbyggerprodukt. Gjennom 60 år har VELUX vokst til å bli en ledende fabrikkant i verden på takvinduer,- og idekonseptet som følger med dagslys og luft,- som fremkommer i dagens forskning inn mot trivsel i familieboliger. I dag har VELUX gruppen egne selskaper i mer en 40 land verden over. Det arbeider over 8.300 ansatte ved bedriftene, og de omsetter for over 8.5 milliarder danske kroner .Hovedkontoret til VELUX er fremdeles i Danmark, men selskapet har fabrikker i mer enn 10 land, inkludert Kina, Russland og USA,- og VELUX produktene er solgt i mer enn 70 land verden over.