Den første biogassbilen er nå klar for å frakte trefiberisolasjon fra Huntons fabrikk på Gjøvik til kunder i Innlandet. Foto: Hunton
Den første biogassbilen er nå klar for å frakte trefiberisolasjon fra Huntons fabrikk på Gjøvik til kunder i Innlandet. Foto: Hunton

Hunton klar med sin første biogassbil

Byggevareprodusent Hunton og Toten Transport kan nå rulle ut sin første biogassdrevne lastebil for frakt av trefiberisolasjon i Innlandet.

Det skriver Hunton i en pressemelding.

Ifølge tall fra NMBU vil den nye bilen kunne gi Hunton en årlig besparelse på 82 prosent CO2-utslipp sammenlignet med en lastebil på vanlig autodiesel.

Toten Transport og Hunton inngikk samarbeid om å få sin første biogassdrevne bil i 2020, men produksjonen av bilen ble forsinket av koronapandemien, heter det i meldingen.

– Hunton er opptatt av klimaløsningen, og reduksjon av CO2-utslipp er et hovedmål for oss, sier administrerende direktør i Hunton, Arne Jebsen.

Hunton ble sertifisert som Miljøfyrtårn i 2021.

Fra 1. juni avvikler Enova støtten til kjøp av biogasskjøretøy. I fjor kuttet de ordningen med støtte til utbygging av biogassfyllestasjoner. Jebsen er bekymret for at kuttene vil bremse opp satsingen på en mer miljøvennlig bilpark.

– Støtteordningene for innkjøp av biler og utbygging av infrastruktur har vært et viktig incentiv. Både Toten Transport og Hunton er villige til å betale mer for å få til det grønne skiftet, og vil fortsette å jobbe for å redusere utslippene på transport, men nå innser vi at det ikke vil skje i den farten vi hadde håpet på, sier han.

– Vi er glade for å ha mottatt støtten, men ønsker oss mer forutsigbare rammebetingelser fremover, kommenterer Finn Martinsen, administrerende direktør i Toten Transport, i pressemeldingen.