Foto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenFoto: Statens vegvesenProsjektleder Martin Jusnes Engum (til høyre) og hovedbyggeleder Karl Gunnar Sødal. Foto: Statens vegvesen

Her støper Vegvesenet og Skanska tårnet på Nydalsbrua

Det 55 meter høye brutårnet på Nydalsbrua på riksvei 706 i Trondheim er i ferd med å støpes.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Med sitt 55 meter høye, skråstilte tårn vil Nydalsbrua ruve mellom E6 og Dovrebanen, skriver Vegvesenet.

– Vi er nå i full gang med å støpe brutårnet. Entreprenør Skanska har fått opp klatreforskalingen, og ut over sommeren og høsten vil tårnet reise seg steg for steg, inntil full høyde blir nådd i oktober, sier prosjektleder Martin Jusnes Engum i Statens vegvesen.

Prosjektleder Martin Jusnes Engum (til høyre) og hovedbyggeleder Karl Gunnar Sødal. Foto: Statens vegvesen
Prosjektleder Martin Jusnes Engum (til høyre) og hovedbyggeleder Karl Gunnar Sødal. Foto: Statens vegvesen

– Rundkjøringslokket blir en kjempestøp, men vi har stor tro på at entreprenøren vil håndtere jobben på en utmerket måte. Så skal første del av selve brua støpes på reis, før det monteres støpevogn og de resterende etappene over Nidelven støpes etter fritt-fram-metoden ut over høsten og vinteren, legger han til i pressemeldingen.

Nydalsbrua er en del av Miljøpakken i Trondheim. Av kostnaden på rundt 1,4 milliarder kroner er rundt 62 prosent finansiert statlig og resten bompenger. Brua vil erstatte den gamle Sluppen bru.

Miljøpakken inkluderer også oppstart av Byåstunnelen fra øst, der to doble tunnelløp er drevet 80 meter inn i fjellet.

I tillegg til hovedbrua over Nidelva inkluderer veiprosjektet en omtrent 1,2 kilometer lang veistrekning på riksvei 706 Osloveien, to mindre bruer over Leirelva, og veianlegg og rundkjøring på østsida av Nidelven.

Entreprenør Skanska jobber, ifølge pressemeldingen, for å bli ferdige til bruåpning i oktober neste år, noe som er over et halvt år før opprinnelig sluttfrist.