Arbeidene på Narvikterminalen startet i oktober 2021. Ifølge Bane Nor blir ferdigstilt innen tidsfrist og budsjettet på 328,5 millioner kroner.
Det pågår også arbeid med bygging av et nytt vognverksted som skal stå ferdig i juni 2023. Kostnaden for denne delen av arbeidet er inkludert i summen på nær 330 millioner.
– Bakgrunnen for utvidelsen er tydelig; godstrafikken mellom Sør og Nord-Norge er stor og økende. Både Nordlandsbanen og Ofotbanen er svært viktig for denne trafikken, og Narvikterminalen har vært overbelastet i flere år i timene mellom kl. 21 og 03, opplyser Bane Nor i en melding.
Det er flere grep som nå gjør at terminalen får 50 prosent kapasitetsøkning:
• 585 m langt nytt lastespor med utvidet lastegate på 8.000 m2.
• Ny bilterminal med to spor, enderampe og oppstillingsområde på 7.000 m2.
• Ny sporvifte/sporanlegg ved innkjøring til terminalen.
• Nytt vognverksted med gjennomgående spor (blir ferdig sommer 2023).
• Den utvidede terminalen skal nå kunne håndtere to ankommende tog i timen, og ikke lenger være overbelastet i timene rundt midnatt. For å få til denne effekten, er det nå byttet et nytt lastespor (spor 15) med utvidet lastegate, ny bilterminal med to spor.
• I tillegg er et område etablert for parkering omlasting av biler fra tog, som skal videretransporteres med vogntog.
• Den nye bilterminalen på eget område gjør at det ikke blir konflikt mellom bilhåndtering og annen aktivitet i lastegater, slik tilfellet har vært tidligere.
Dette er entreprneørene og rådgiverne som har vært med på prosjektet:
- Entreprise E01 Forberedende arbeider og underbygning i nye traseer: A Markussen AS. Sweco AS(rådgiver)
- Entreprise E02 Jernbaneteknisk arbeid: Spordrift Prosjekt As. Sweco AS (rådgiver)
- Entreprise E03: Volt Entreprenør As.
- Indira As hadde byggeledelse for E01 og E02, byggherreombud for E03 og KU for alle entrepriser.