Hoonitruck er en ombygget Ford F-150 pickup fra 1977. Foto: FordHoonitruck er utstyrt med en 3D-printet aluminiumsmanifold som leverer luft fra turboladerne til sylindrene i motoren. Foto: FordFoto: Ford

Ford pickup med 3D-printet motordel

I et samarbeid mellom Ford Performance-ingeniører i USA, Fords europeiske ingeniører og RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, kan bilprodusenten nå vise til en pickup med den største 3D-printede metallmotordelen i en fungerende bil.

Det skriver Ford i en pressemelding tirsdag.

Det er en Ford F-150 pickup fra 1977 som nå er bygget om, med samme 3.5-liter V6 EcoBoost-motoren som sitter i Ford GT, og den er i tillegg utstyrt med en 3D-printet aluminiumsmanifold som leverer luft fra turboladerne til sylindrene i motoren.

– Vi er heldige som har tilgang til helt utrolig teknologi. Samtidig var dette et krevende prosjekt på mange måter. Manifolden har en kompleks struktur som ikke kan gjenskapes ved hjelp av tradisjonelle produksjonsmetoder, sier ingeniør ved Ford Europas avdeling for Advanced Materials and Processes, Raphael Koch.

3D-printing gjør, ifølge pressemeldingen, designprosessen mer fleksibel, det reduserer vekten på delene samtidig som de forbedrer ytelsen.

Den nesten seks kilo tunge manifolden til «Hoonitruck» tok det nesten fem dager å bygge, heter det i pressemeldingen.