Felleskjøpet Lillestrøm. (

Felleskjøpets nye hovedkontor vant Byggeskikkpris

Felleskjøpets nye hovedkontor i Depotgata 22 på Lillestrøm, D22, har blitt tildelt Skedsmo kommunes byggeskikkpris 2015.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Prisen ble delt ut under byfesten på Lillestrøm lørdag 13. juni.

- Vi har vært opptatt av at bygget skal representere hva Felleskjøpet er og står for, og derfor er det ekstra gøy å vinne denne prisen. Snøhetta har lagt vekt på at landbrukets verdier skulle prege materialvalg og utforming. Vi har med dette skapt et kraftsenter for landbruket, en plattform for å sikre innovasjon og verdiskapning i den grønne sektoren i Norge, sier konsernsjef i Felleskjøpet Agri, John Arne Ulvan.

Hederspris
Prisen er en hederspris for kvalitetsmessig gode utendørsanlegg, bygningsmiljøer og bygninger som på en særdeles god måte har bidratt til å høyne kvaliteten av kommunens bygnings- og utemiljø.

- Vi tegner ikke så mange kontorbygg, og er stolte over å få lage kvalitet som forbedrer hverdagen, sier grunnlegger og partner i Snøhetta, Kjetil Thorsen.

Konsernsjef i Felleskjøpet Agri, John Arne Ulvan, var lørdag tilstede for å motta prisen sammen med representanter fra arkitektkontoret Snøhetta, eiendomsselskapet Lillestrøm DELTA, byggherre Linstow AS og entreprenør JM Norge.

- Det har vært et godt samarbeid i prosjektet, og alle parter har hatt et felles mål. Med denne prisen så bekrefter det at vårt arbeide har vært vellykket. Dette sammen med trivselen de ansatte i Felleskjøpet viser med å arbeide i bygget.
Depotgata 22 er bygget som et lavenergibygg, og vi håper nå at vi har satt standarden for fremtidens kontorbygg på Lillestrøm, sier Rolf Th. Holm i Lillestrøm DELTA.

Juryens begrunnelse

Juryen ønsket spesielt å fremheve hvordan prosjektet styrker de arkitektoniske kvalitetene i nærområdet og for hvordan det bidrar til å gjenopprette den opprinnelige strukturen i sentrum.
Prosjektet har gjennomgående svært god utførelse og bærer preg av å være gjennomtegnet i alle skalaer – helt fra overordnet bynivå til den minste interiørdetalj.

Tydelige assosiasjoner til Felleskjøpet

Arkitekt i Snøhetta, Maria Svaland, beskriver prosjektet slik:

- Tomta hadde en størrelse som gjorde at vi kunne fokusere på Felleskjøpet som eneste leietaker, og dermed jobbe med å finne et bygg spesialtegnet for dem.
Vi startet prosessen med å finne assosiasjoner til Felleskjøpet samt å identifisere deres verdier.

Arbeidet med Konkretiseringen startet ved å etablere en hovedform på bygget som vi «skar ut» vertikale volumer av. I disse volumene plasserte vi søyleosper som skulle representere vekst og natur, som er viktige i gatebildet og for interiøret i bygget totalt sett. Videre valgte vi å jobbe med tre i fasadene. Tidlig i idefasen ble det foreslått å bruke retningen på trespilene i fasaden på en slik måte at de assosieres til kornåkre, med skiftende retninger som danner spennende og vakre variasjoner i kulturlandskapet. Det var også viktig å få etablert en landskapsplan som styrket identiteten til bygget. Her er det lagt vekt på at interiør og eksteriør flettes i hverandre i form av store glassfasader i første etasje. Vi arbeidet også med farger som et ledd i å bringe de fire årstidene inn i bygget. Felleskjøpets 43 000 eiere er avhengige av å leve i pakt med naturen, og årstidenes ulike utfordringer. Årstidene er derfor en synliggjøring av bøndenes nærhet til vær og natur i løpet av året.

Fra utdelingen på Byfesten.
Powered by Labrador CMS