Et spektakulært turistmål for de anleggsinteresserte

Også i sommer vil hjemlandet bli det store turistmålet for de fleste innbyggerne i Norge. Det er mange spennende reisemål, men for de som er interessert i anlegg og spenstige konstruksjoner kan en tur til Gaustatoppen være et interessant reisevalg.

Du vil nok ikke bli alene om du velger å dra til dette reisemålet i sommer. Mange ser på Gaustatoppen som et spennende sted å besøke. Men det finnes flere årsaker til å ta turen til Telemark og dette fjellmassivet enn kun utsikten på toppen. Foruten det man kan se når man kommer opp, vil selve reisen til toppen være like spennende for mange. Ikke minst om du har  interesse for ingeniørbragder og anleggsvirksomhet ispedd litt militærhistorie. Veldig mange velger å gå opp til toppen av fjellmassivet, men det finnes også et spennende alternativ inne i fjellet. Gaustabanen kan nemlig gi en helt ny dimensjon til begrepet topptur.

Gaustabanen er en bane midt inne i fjellet som ble bygget i oppbyggingen til den kalde krigen, og er gjennomført i regi av NATO, og da med USA som en dominerende part i planene og arbeidet. I mange år var dette en nokså hemmelig konstruksjon inne i fjellmassivet, og det var så sent som i 2010 banen ble åpnet for kommersielle turer. Det var selvsagt mange som kjente til hva som befant seg inne i fjellet, men få kjente til detaljene og helt hva som var inne i fjellet og av betong- og fjellkonstruksjoner i toppen.

Banen ble bygd ut i 1950-årene og er en meget spesiell konstruksjon, og definitivt en ingeniørbragd det er verdt å ta nærmere i øyesyn. Store deler av konstruksjonen og måten jobben er gjort på er synlig, og virker å være autentisk med hva som sto ferdig for mange tiår siden. Opprinnelig var tanken at banen skulle bli brukt av både forsvaret og turister, men den kalde krigen gjorde at NATO ville ha anlegget for seg selv, og dermed var banen et lukket forsvarsanlegg i lang tid. Forsvarsdepartementet valgte Norsk Hydro som hovedentreprenør, men det skal ha vært Furuholmen som sto for selve tunneldrivingen. Tunnelbanen går først 850 meter horisontalt inn i fjellet, og der bytter man til en ny bane som tar deg 1.040 meter oppover med en stigning på 39 grader, så det er helt klart en spektakulær tur.

Gaustabanen er blitt en stor turistdestinasjon. Og selv om de fleste velger å gå både opp ned til toppen, er det også veldig mange som ønsker å benytte seg av banen – i hvert fall for enten opp- eller nedturen. For mange skientusiaster har dette selvsagt også blitt et spennende valg, og man kan ta mange turer opp på en dag.

Banen er godt vedlikeholdt, og det er også mulig å booke en omvisning med guide for å få vite mer om historien til byggverket, noe helt klart mange med interesse for anleggsfaget vil kunne ha stort utbytte av. Både banen og fjellanlegget har en meget spennende historie, og banen gir også en sjanse for de som ikke selv har mulighet til å gå til toppen om å komme seg opp for å nye den flotte utsikten.

Du kan lese med om pionerprosjektet i en større reportasje her