HORISONTAL. Gaustabanen går 850 meter rett inn i Gaustatoppen, før man bytter bane der den vertikale tunnelen mot toppen starter. Foto: Gaustabanen.TURISTATTRAKSJON. Gaustabanen var lenge stengt for turister, men i 2010 gikk den første kommersielle turen med tunnelbanen. I 2019 hadde Gaustabanen hele 75.000 besøkende og tunnelbanens popularitet er stadig økende. Foto: GaustabanenFURUHOLMEN. Det cirka to kilometer lange tunnelanlegget i Gaustatoppen, ble drevet av entreprenørselskapet Furuholmen i perioden 1954 til 1957. Foto: GaustabanenMASSER. Tunnelmassene ble tippet rett utenfor tunnelen. I dag er det parkering oppå fyllingen. Bildet ble tatt i 1959. Foto: Gaustabanen.TUNGT. Anleggsveien blir tung for arbeiderne når man må klatre oppover tunnelen med en stigning på nesten 40 grader. Mot slutten av prosjektet var det nesten to kilometer fra tunnelpåhugget til stuff. Foto: GaustabanenTURISTATTRAKSJON. Gaustabanen var lenge stengt for turister, men i 2010 gikk den første kommersielle turen med tunnelbanen. I 2019 hadde Gaustabanen hele 75.000 besøkende og tunnelbanens popularitet er stadig økende. Foto: GaustabanenUTSIKT. Etter en 15 minutters tur med Gaustabanen kan du nyte utsikten fra den 1883 meter høye Gaustatoppen. Foto: Kjetil Kalis / AVIA Produksjon/Gaustabanen.Gaustabanen er bygget inne i den 1883 meter høye Gaustatoppen ved Rjukan i Tinn kommune . Foto: Ådne Homleid.

Pionerprosjektet i Gaustatoppen

I 2010 kjørte Gaustabanen sin første kommersielle tur, men den spektakulære fjelltunnelen har en historie som strekker seg langt bak i tid. – Når man tenker på det i dag, er det egentlig utrolig at Gaustabane-prosjektet ble gjennomført.