Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utføre tre forskjellige konseptvalgutredninger. Direktoratet skal blant annet se på kapasitetsøkning på Østlandet, elektrifisering og digitalisering. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utføre tre forskjellige konseptvalgutredninger. Direktoratet skal blant annet se på kapasitetsøkning på Østlandet, elektrifisering og digitalisering. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Dobbeltdekkere vurderes for å dekke fremtidens togetterspørsel

Samferdselsdepartementet tror etterspørselen etter togreiser på Østlandet vil overstige tilbudet. Toetasjes tog og triple togsett kan komme på banen.

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede hvordan nytt togmateriell kan øke kapasiteten på regiontogene på Østlandet, opplyser departementet i en pressemelding.

Togene som finnes i dag, har trolig for lite plass til alle passasjerene som ventes mellom Oslo og Gardermoen, Moss og Drammen.

Trippelsett, toetasjes tog og lange enkeltsett er blant mulighetene direktoratet skal undersøke. Dessuten skal utredningen vise hvor mye som må investeres i infrastruktur på strekningene.

Jernbanedirektoratet har også fått i oppdrag å følge opp Hurdalsplattformens punkt om hel-, delektrifisering eller andre tiltak for å kutte klimagassutslippene fra norske jernbaner. Passasjerstrekninger som i dag kjøres på diesel, er Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen.

Selv på elektrifiserte strekninger bruker arbeidsmaskiner og skiftelokomotiv diesel. Direktoratet skal blant vurdere om disse kan bruke annen type drivstoff. Dessuten er direktoratet bedt om å se på hvordan digitalisering kan gjøre dagens jernbane bedre.

Alle de tre konseptvalgutredningene skal ferdigstilles innen september 2023.