Magnus Lindkvist. Foto: Marius Dale

Byggedagene-aktuell trendspotter advarer mot trender

Trendspotter og futurolog Magnus Lindkvist advarer byggenæringen mot å følge trendene, og vil at næringen i stedet skal være med på å skape dem. 4. april kan du høre den høyt ansette svensken på Byggedagene.

– Trend er et sosialt konsept som handler om at flere mennesker gjør, tenker eller sier noe. En fremgangsrik strategi bygger på å gjøre noe ingen andre ser, forstår eller kan. Trender er således motsatsen til en fremgangsrik strategi. Forsøk å unngå så mange trender som mulig, så kommer du til å finne en unik suksessoppskrift, forteller Lindkvist til Byggeindustrien.

Han kaller seg trendspotter og futurolog. Magnus Lindkvist foredrag tar opp emner som omverdensanalyse og trender, og bruker sin tid på å finne de seneste trendene verden over. Lindkvist er utdannet ved Handelshøyskolen i Stockholm og UCLA, og er et aktivt medlem i det Amerikanske trendseminaret TED (Technology, Entertainment & Design) som arrangerer årlige konferanser med verdenskjendiser og har blitt litt av et symbol på intellektuelt liv på 2010-tallet.

Den svenske futurologen er en populær foredragsholder i hele verden, og på Byggedagene kommer han til å sette søkelyset på vår næring. Foredraget har fått tittelen «Urbanisering og digitalisering er dagens megatrender. Grip løsningene, - ikke bekymringene», og Lindkvist har klare formeninger om hvor skoen trykker.

– Utfordringene for byggenæringen er at man er syklisk (konjunkturer), reaktiv (bygger kun på oppdrag), viser lav produktivitet (og enda mindre produktivitetsøkning sammenlignet med andre næringer), har relativt lav anseelse blant talenter, er uberegnelige i forhold til å levere til avtalt tid og pris. Kort sagt har byggenæringen store utfordringer, sier Lindkvist.

– Men, vi lever i en verden som gir fantastiske muligheter utover apokalyptiske nyhetsrubrikker. Urbanisering gjør at tettsteder/byer har begynt å konkurrere mellom hverandre om hvem som er best å bo i, leve i og reise til eller i. Innovasjon innen biomimetik, biohacking, oppkoplet infrastruktur, smarte materialer og nanoteknikk finnes et rikt utvalg å utforske rundt nye materialer, metoder og løsninger. Videre ser vi at ungdommer i dag søker mening, positiv samfunnspåvirkning og å være ene del av noe større – og dette spiller rett inn i det byggenæringen kan tilby talentene. Til slutt ser vi store samfunnsproblem, fra klimaforandringer til økende ulikheter, som peker rett mot byggebransjen for en potensiell løsning. Kort sagt finnes det en mengde løsninger som byggenæringen jobbe med, legger han til.

Megatrendene Lindvist peker på er kjente, men kanskje vanskelig å kommersialisere. Svensken mener at både når det gjelder trender og megatrender, så er nøkkelen til suksess å ligge i forkant.

– Måten å tilnærme seg dette er å arbeide eksperimentelt. Byggenæringen kan ikke begrenses av det oppdragsgiverne bestiller, men må også skape fremtidskonsept. En sammenligning kan være bilbransjen som hvert å på messene i Detroit og Geneve lanserer ideer for hvordan fremtidens bil kan se ut. Man behøver dessuten to budsjett. Det vanlige budsjettet, og også et såkalt vudget (volatilt budsjett) hvor man reserverer ulike beløp for usikre forhold. Filmindustrien er veldig flinke på dette, forteller han.

Svenskene bruker det han kaller intellektuelle akupunkturnåler i sine foredrag, og vet hvor han vil sette nålene i vår næring.

– Alt starter med mennesker. Dersom ikke byggenæringen klarer å tiltrekke seg de beste programmererne, bioteknikerne, dataanalytikerne eller lederne, så kommer de til å havne langt etter de andre bransjene. Således må vi sette inn nålene på en måte som lar oss forstå hva næringen er, kan og vil, avslutter han.

Meld deg på Byggedagene her

Se programmet her