Kjededirektør Petter Knutsen og administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel. Foto: Jørn Hindklev
Kjededirektør Petter Knutsen foran ny visning av terrassegulv som nå introduseres for Byggmakkerforhandlerne. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev
Byggmakker Forum 2020. Foto: Jørn Hindklev

Byggmakker samlet 2.000 på The Qube - rigger seg for vekst etter konsolidering

Torsdag og fredag samlet Byggmakker nærmere 2.000 deltakere og på The Qube på Gardermoen i det som er selskapets største årlige samling for ansatte, proffkunder og leverandører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Byggmakker ser på et offensivt blikk på 2020 etter å ha vært gjennom en periode med konsolidering. I 2018 ble de tidligere medlemsbedriftene Skattum og Gipling som kjent kjøpt opp.

Administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel fastslår at byggevarekjeden nå har sikret seg et evighetsperspektiv på driften og kan fokusere på langsiktige utviklingstiltak som vil styrke kjeden betydelig.

– Vi har bare sett begynnelsen av samordning og synergier som vil gi betydelige kundefordeler i årene som kommer, både for medlemseide- og egeneide byggevarehus, sier han.

Overskudd som forventet

For 2019 rapporterer Byggmakker om et overskudd på linje med forventningene.

Byggmakkers totale omsetning hadde vekst i omsetningen i de tre første kvartalene av 2019, men et svakt marked i Q4 fjerde kvartal resulterte i et noe lavere salg i 2019 (-1,4%) målt mot 2018.

– Samtidig leverte det tidligere Gipling-selskapet sitt beste resultat noensinne i 2019, til tross for lite drahjelp fra markedet og nødvendige omstillingsprosjekter i flere av butikkene. Opptak og tilpasninger med oppkjøpte butikker på Fosen var del av dette. Stjernen i regionen var vår største Byggmakker i Trondheim som hadde en betydelig omsetningsvekst på over prosent i 2019, sier kjededirektør Petter Knutsen i en melding fra Byggmakker.

Ifølge Knutsen ble det tidligere Skattum-selskapet sitt driftsresultat svakere enn forventet.

– En særskilt nedgang i markedet i Hedmark og Hordaland er viktige årsaker, men også vesentlige omstillinger i driften. Året inneholdt ulike kostnadsdrivende endringer som for eksempel flytting av enkelte butikker der vi opplevde enkelte forsinkelser og opptak av nye oppkjøpte butikker i Rogaland. Nå er dette grovarbeidet tilbakelagt og nytt grunnlag for vekst er lagt, fastlår han.

Lønnsomheten er bedret

Byggmakker opplyser at det i løpet av de to siste årene blitt gjort vesentlige tiltak for å styrke Byggmakker og for å bedre lønnsomheten i Keskos norske virksomhet totalt sett. Det totale salget for Kesko Norge i 2019 var på 6,54 milliarder kroner, en økning på 2,9 prosent fra 2018. Byggmakkers totale kundeomsetning i 2019 var 4,8 milliarder kroner eks. mva.

– Vi har begynt å se effekten av forbedringstiltakene i slutten av 2019, og vi jobber videre i første halvår av 2020 for å fullføre påbegynte prosesser som vil bedre lønnsomheten. Vi ser lyst på 2020 og er trygge på at de den jobben som gjøres vil bidra til å styrke lønnsomheten i årene som kommer, sier Jacobsen.

Byggmakker satser nå hardt på digitale løsninger. Det kan du leser mer om i Byggeindstrien nummer 3 2020.

Powered by Labrador CMS