Over Operatunnelen bygges Bjørvika skole. Arbeidet innebærer arkeologiske utgravinger, 272 peler til fjell og Europas første seksmeters batteririgg.
Arkeologisk utgraving av 12.000 kubikkmeter avdekket over 3.000 bein, en påminnelse om at Oslo alltid bygges lag på lag.
På tomten tas Europas første batterielektriske borerigg med seks meters mast i bruk. Masten drives helt uten utslipp.
Fundamenteringslærling Tormod Brattegard manøvrerer den seks meter høye batteririggen. Fremtidens byggemetoder er i unge hender.
Kenneth Bedin i Geo Fundamentering og Bergboring viser fram den batterielektriske riggen, en teknologisk nyvinning.
En vanndrevet borerigg brukes for å sikre stabiliteten nær Operatunnelen, et av prosjektets mest sårbare punkter.
Krzysztof Sikora binder armering der skolens nye dansesal skal ligge. En fremtidig kulturarena tar form.
Lag på lag med armering reises. Snart fylles stålet med betong, og dansegulvet kan støpes.
Unicons betongbil leverer en spesiell lavkarbon ekstrembetong, utviklet for å kutte klimagassutslipp.
Det som blir til overs, går ikke til spille. Betongen støpes til klosser som brukes til å lede trafikk på byggeplassen.
Elektriske gravemaskiner bidrar til å gjøre Bjørvika skole til et forbilde for utslippsfritt anleggsarbeid.
Prosjekterings- og miljøleder Mohsen Shafighi i AF Gruppen og prosjektleder Espen Lund Olsen i Oslobygg følger byggeplassen tett.