Bane Nor-styreleder Cato Hellesjø på vei inn til et møte om stengingen av Follobanen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Bane Nor-styreleder Cato Hellesjø på vei inn til et møte om stengingen av Follobanen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Bane Nors styreleder tror på færre selskaper i jernbanen

Færre selskaper innen jernbanen vil kunne gi kortere vei fra utfordring til handling, mener styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor.

Til Teknisk Ukeblad sier Hellesjø, som også er konsernsjef i Sporveien, at færre selskaper også vil kunne gi færre avtaler og færre berøringspunkter.

Han vil ikke ha en fast oppfatning om hvor mange selskaper som trengs innen jernbanen.

– Men jeg tror svaret er færre enn i dag. Jeg skal begrense meg til det, sier Hellesjø.

Han forteller at Sporveien er organisert litt slik som NSB var for noen tiår siden. Styrelederen tror den strukturen, en såkalt integrert modell, er gjennomførbar i jernbanesektoren.

– Men det er forskjell på å drive 200 kilometer med T-banespor og 4380 kilometer med jernbanespor i en landsomfattende organisasjon. Så det er ikke direkte overførbart. Jeg har stor respekt for at det er en mer kompleks struktur, sier Hellesjø.