Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor orienterte mandag pressen om status for arbeidet med Follobanen. Foto: Javad Parsa / NTB
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor orienterte mandag pressen om status for arbeidet med Follobanen. Foto: Javad Parsa / NTB

Bane Nor: Testkjøringen på Follobanen utsatt til fredag

Testkjøringen på Follobanen er utsatt etter nok en hendelse med varmegang i et koblingshus. Gjenåpningen er fremdeles planlagt til månedsskiftet.

– Vi er i gang med testingen av anlegget vårt. Testprogrammet varer til 31. januar. Vi samarbeider godt og tett med Vy, som etter siste plan starter testkjøringen på fredag, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.

Testkjøringen skulle etter planen startet mandag kveld, men er nå utsatt til fredag. Årsaken er at det forrige onsdag ble oppdaget varmegang i et koblingshus på Ski stasjon.

Bane Nor jobber med å kartlegge feilen og sjekker skjøter, kabler og endeavslutninger. Det ene halvdelen av koblingshuset håndterer strøm fra Ski stasjon, mens den andre håndterer strøm fra Blixtunnelen.

– Da det var en hendelse på Ski stasjon, og vi fant ut at det kunne være en sammenheng, måtte vi se på hvilke aktiviteter vi må gjøre, før vi setter strøm på anlegget, sier konserndirektør Stine Undrum.

Arbeidet gjennom helgen

Bane Nor sendte mandag en redegjørelse om status til Jernbanedirektoratet. Denne sendes så videre til Samferdselsdepartementet.

I helgen pågikk det mye arbeid i den 22 kilometer lange tunnelen, i tillegg til arbeid på Ski stasjon.

– Vår viktigste oppgave akkurat nå er å feilrette, finne de bakenforliggende årsakene, rette alle feil og komme i gang med strømsetting og testkjøring slik at vi får satt i drift dette togtilbudet, sier Undrum.

Prestisjeprosjektet med en prislapp på mer enn 36 milliarder kroner ble åpnet 11. desember, men måtte stenges etter få dager. Flere feil, brann eller varmgang er oppdaget i anlegget.

Bane Nor og Vy har tidligere uttalt at oppstart av Follobanen tidligst kan skje 1. februar.

– Vi må være forberedt på at det kan være noen feil vi ikke har klart å avdekke i forkant. Hele poenget med testkjøring er å avdekke disse feilene og rette opp i det, sier Undrum.

Tester med flere togsett

Testingen vil starte med ett togsett. Det vil så gradvis utvides opp til tre doble sett.

Vy vil også vurdere om det er mulig å kjøre seks doble togsett på nattetid. Men det er avhengig av at testkjøringen påvirker den øvrige trafikkavviklingen minst mulig.

– Vi tester utover det som blir normal ruteplan. Vi skal stresse systemet mer enn det normal ruteplan tilsier, sier Undrum.