Byggevareindustrien skal bli mer synlig

For å møte alle utfordringene som venter vil bransjeorganisasjonen Byggevareindustrien bli mer synlig. Man ser nå en sterk økende konkurranse fra utlandet – og tilstrømmingen av utenlandske byggevarer øker sterkt.

Problemet er at det er manglende dokumentasjon på mange av de varene som importeres. Det er heller ikke et tilstrekkelig kontrollapparat til å stanse de produktene som kan være farlige og miljøskadelige. Mange av de institusjonene som på myndighetenes vegne skal følge med, har verken apparat eller penger til å følge opp. Noen spør også om det er evne og vilje til å følge opp.

Det er også viktig at man legger inn alle aktuelle problemstillinger inn i de regnemodeller man legger til grunn når det gjelder innkjøp. Det finnes grelle eksempler på at det offentlige velger bort norsk belegningsstein i betong på grunn av CO2-utslipp i produksjonen, men man trekker ikke inn CO2-utslipp fra transport når man henter billig granitt fra Kina. Gjør man det vil regnestykket bli et helt annet – og da vil kortreist belegningsstein komme bedre ut.

Veien videre

Styret i Byggevareindustrien har lenge diskutert hvordan man skal utvikle foreningen. Noen har også foreslått at man skulle døpe om foreningen til NHO Byggevare. Men det får man ikke anledning til i og med at man er en bransjeorganisasjon og ikke en landsforening som BNL er.

I arbeidet med å synliggjøre Byggevareindustrien har man bedt Geelmeuyden Kiese om å komme med noen gode råd og innspill.

På høstmøtet i Byggevareindustrien torsdag orienterte foreningens styreleder Jon Karlsen og adm. dir. Øyvind Skarholt om de tanker man har.

Byggevareindustrien i Norge har en meget sterk troverdighet, men liten synlighet i opinionen. Det har man tenkt å gjøre noe med.

For å vise til tilhørigheten til NHO vil man fra nå av bruke NHO-logoen, men man understreker samtidig at foreningen er en del av BNL.

Målet for foreningen er at norske byggevarer skal være et foretrukket valg.

Prosjekter

Foreningen har de siste årene satset på ulike fordypningsprosjekter som energieffektivisering. Dette arbeidet vil man selvsagt jobbe med videre. Neste år vil man i likhet med BNL gå sterkt inn i alt som har med bolig å gjøre. BNL har en målsetning om at det minst skal bygges 38 000 boliger i Norge. Økt boligbygging betyr selvsagt svært mye for byggevareprodusentene.

Ellers ble det orientert om et tettere samarbeid både med trevareindustrien og betongvareindustrien på flere områder.

Gode innledere

På Høstmøtet var det gode innlegg fra Jan Tore Sanner – nestleder i Høyre og finanspolitisk talsmann, adm. dir. Baard Schumann i Selvaag Bolig og Kjell Senneset i Prognosesenteret.

Som tradisjonen er på Høstmøtet ble det avsluttet med en torskemiddag på Shippingklubben i Oslo.