Uvisst om miljøfartsgrenser er lovlige

Miljøfartsgrenser på norske veier kan være fastsatt uten at det er tilstrekkelig lovhjemmel for et slikt tiltak.

 

Tvilen om lovligheten av å praktisere miljøfartsgrenser går fram av et brev Statens vegvesen nylig har skrevet til Samferdselsdepartementet, med oppfordring til departementet om å vurdere «hjemmelsgrunnlaget».

Det er Politidirektoratet som først har tatt opp dette spørsmålet i forbindelse med et utredningsarbeid som pågår i samarbeid mellom Statens vegvesen og politiet.

Problemer for politiet

En arbeidsgruppe med representanter for disse etatene har utarbeidet et forslag til nye kriterier for fastsettelse av særskilte fartsgrenser fra 60 til 100 km/t.

I brevet til Samferdselsdepartementet siterer Statens vegvesen en merknad der Politidirektoratet opplyser at håndhevingen av eksisterende miljøfartsgrenser har skapt problemer for politiet.

Behov for tenkepause

Politidirektoratet mener at før ordningen med miljøfartsgrenser utvides, bør det foretas en juridisk avklaring av hvorvidt veitrafikkloven gir hjemmel for å fastsette fartsgrenser som er begrunnet i miljøvernlovgivningen.

Politidirektoratet mener at det også bør avklares med påtalemyndigheten hvordan bøtelegging og tap av førerrett skal håndheves når begrunnelsen er miljøhensyn og ikke er hensynet til trafikksikkerheten.

Riksadvokaten har støttet politiets ønske om en avklaring, opplyser Statens vegvesen.