Vi har også eksempler på at det utformes informasjonsstrategier som i alle fall ikke tjener de virksomhetene man jobber for. Det er påfallende at noen av de ”vanskelige” og mer nedlatende informasjonsfolkene jobber i virksomheter som ofte har en helt forfeilet informasjonspolicy. Det kan kanskje være en sammenheng.
Vi reager også over hvor lite kunnskaper en del informasjonsfolk har – og det gjelder også kunnskap om de bedrifter og de næringer hvor man jobber. Mange slike informasjonsmennesker følger noen oppleste sannheter – og dem forholder man seg til.
Ofte har vi i pressen behov for å snakke med de ansvarlige i virksomhetene. Noen ganger sørger informasjonsavdelingene for å stanse enhver kontakt med ledelsen. De gjør sine ledere og sine virksomheter en bjørnetjeneste mange ganger.
Vi snakker her om unntak. Men det er dessverre litt for mange slike unntak. Dette er i alle høyeste grad en sak de ansvarlige i virksomhetene må interessere seg for. Dette går ofte på omdømmet til virksomheten. Tapt omdømme har en høy pris.
- Nøkkelord
- Leder