Budsjettoverskridelser kan unngås

Dersom det offentlige lærer av store private investorer som Olav Thon, kan samfunnet spare milliarder. Men da må man slutte hele tiden å snakke om laveste pris. Det å dele opp anbud i biter kan ofte gjøre at prosjektet blir langt dyrere enn om en anbyder tar hele totalansvaret. I tillegg er det stor fare for at en slik oppdeling også kan føre til forsinkelser. Det ser vi på klaffebrua som nå bygges i Fredrikstad. Der ga Skanska pris, men vegvesenet fant å lyse ut anbudet på nytt. Prosjektet ble delt opp - og nå ser man hva det vil koste både ved overskridelser og utsettelser.

 

Det var adm dir Petter Eiken i Skanska som nevnte dette som et eksempel da han innledet på Byggevaredagen. Om det er Skanska eller andre som har det beste anbudet kan variere, men det å dele opp prosjektene og det hele tiden kun å fokusere på pris blir dyrt i lengden.

Skal det bli fart i vei- og jernbaneutbygging er det behov for å se på helheten. Det å sy sammen et prosjekt krever kompetanse. Dersom det er en kun part som sitter med koordineringen sier det seg selv at man kan ha større sjanse for å lykkes.

Vi har merket oss at statsminister Jens Stoltenberg er skeptisk til OPS-prosjekter. Staten har nok av egne prosjekter, sier han. Ja, men bruk poengene da, men bruk dem fornuftig. Innled samarbeid med seriøse aktører som har ryggrad nok til å ferdigstille prosjektene slik det er bestemt. Men da må man slutte med klattvis utbygging av samfunnet.

Og til alle dere offentlige innkjøpere som kun tenker pris. Se på hva som blir billigst og best til slutt – og da der det viktig at man også tenker på fremtidige vedlikeholdskostnader.

PS

Ellers merker vi oss at også statsministeren nå lover mer penger til jernbane.