Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR. Foto: Aksel Jermstad/Bane NOR

Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, karakteriserer regjeringens jernbanegrep som «spennende» og inntil videre fortsettes planarbeidene for å unngå unødvendige forsinkelser. I Nye Veier er de trygge på at det er penger å spare.

Regjeringen varslet torsdag at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge både Ringeriksbanen og ny E16.

Byggeindustrien har forsøkt å få et intervju med Gorm Frimannslund, men Bane NOR-sjefen kommenterer saken i en e-post:

– Vi synes det er spennende at regjeringen foreslår flere muligheter i ny Nasjonal Transportplan (NTP), for å få bygget jernbane. Dersom dette initiativet bidrar til at Ringeriksbanen endelig blir bygget er det positivt. Ringeriksbanen har vært på politikernes bord i over 100 år og bør nå bli realisert, skriver Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund i en e-post til Byggeindustrien.

Vil bistå Nye Veier

Bane NOR-sjefen sier de vil sørge for at prosjektet ikke blir unødvendig forsinket dersom planene til regjeringen blir en realitet.

– Vi vil bistå Nye Veier med jernbanefaglig kompetanse dersom dette blir en realitet. Inntil videre fortsetter Bane NOR planarbeidet for Ringeriksbanen slik at det ikke blir noen unødvendige forsinkelser før Nye Veier eventuelt skal overta prosjektet, skriver Frimannslund og fortsetter:

– Initiativet fra Regjeringen indikerer at rammebetingelsene som Nye Veier har på veiutbyggingssiden er det som anses som mest effektivt for infrastrukturbygging i Norge. Det er vi enig i. Vi har over tid påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner». For jernbanens beste håper vi at RNB 2021 vil resultere i investeringsbeslutning for FRE16, skriver Frimannslund.

Han viser til Samferdselsdepartementet for videre spørsmål om saken.

Nye Veier: Alltid kostnader å spare

Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier sier til Byggeindustrien at veiselskapet foreløpig ikke ønsker å gå i detalj om hvordan de skal skape besparelser i et prosjekt som allerede har vært i planfasen i flere år.

– Vi må uansett avvente til overføringen til Nye Veier skjer, påpeker hun.

– Våre erfaringer tilsier imidlertid at det alltid er kostnader å spare. Omfangsreduksjoner, forenkling og ikke minst en grundig vurdering og besvarelse av hva prosjektet egentlig skal løse; dette tror vi vil gi resultater, slik at vi kan realisere Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 på en best mulig måte, sier Aanesland.

Styreleder i Nye Veier: Kan bli gode på å bygge jernbane

Styreleder Harald V. Nikolaisen i Nye Veier.

Styreleder i Nye Veier, Harald V. Nikolaisen, har selv jernbanebakgrunn fra sin tid som utbyggingsdirektør i Jernbaneverket.

Han har tro på at Nye Veier også kan bli gode på å bygge jernbane.

– Dette er en spennende utfordring for hele organisasjonen. Vi har gjennom fem-seks år vist at vi kan utfordre måten vi tenker utbygging av store samferdselsprosjekter på, vi har tatt ut store gevinster både i planfase og gjennomføringsfase. Vi er rimelig trygge på at vi kan overføre mye av det vi har gjort også til jernbane. Hovedpoenget er å få mer jernbane for pengene, sier styreleder i Nye Veier, Harald Nikolaisen, til Byggeindustrien.

Han sier utbyggingen av Ringeriksbanen og E16 er krevende.

– Det er et stort prosjekt og vi er ydmyke i forhold til den oppgaven politikerne nå spør oss om å gjøre. Men vi er positive til hva vi kan bidra med, og har gjennom flere prosjekter kommet frem til gode modeller for samarbeid med kommuner som gjør at vi har kunnet bygget raskere, sier Nikolaisen.

– I dette prosjektet er det lagt ned mye planleggingsarbeid allerede og en overføring til Nye Veier innebærer i realiteten en utsettelse på flere år av byggestart. Er det mulig å bygge raskere dersom dere skal legge nye planer?

– I Nye Veier har vi både tatt over ferdigregulerte prosjekter og optimalisert dem innenfor eksisterende og stramme rammer, og så har det vært prosjekter der vi har kommet inn tidligere der vi har klart å levere raskere planarbeid enn det som har vært tradisjonelt i samferdsel. Konkret hvordan vi vil jobbe med dette prosjektet og hvilket handlingsrom vi vil få, kan jeg ikke gå i detalj om nå, sier Nikolaisen.

– Men realiteten er at byggestart nå blir utsatt?

– Det er ikke nødvendigvis slik at den som er først ute med spaden jobber best og raskest. Det som betyr noe er ikke startdatoen, men sluttdatoen, sier Harald V. Nikolaisen.

Ap frykter ny planlegging og andre traseer

Sverre Myrli (Ap) er kritisk. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Arbeiderpartiet har stilt kritiske spørsmål til hva regjeringens planer vi ha å si for planleggingen av prosjektet.

Partiets transportpolitiske talsperson Sverre Myrli sa følgende til Byggeindustrien torsdag morgen:

– Dette er et prosjekt som i realiteten er ferdig planlagt av Bane NOR og Statens vegvesen, og som er klart for oppstart. Hva Nye Veier i gjennomføringsfasen skal gjøre annerledes enn Bane NOR og Statens vegvesen er ikke godt å si. Det bør i alle fall ikke bety at Nye Veier skal starte planlegging av andre alternativer og andre traseer, slik vi har sett de har gjort med enkelte veiprosjekter. I så fall kan det bety ytterligere utsettelse av prosjektet, og det kan ikke Arbeiderpartiet akseptere, sier Myrli