F.v.: Sverre Myrli (Ap) og Arne Nævra (SV). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTBHåkon Mosvold Larsen NTB

Arbeiderpartiet og SV kritiske til at Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen: - Utsettes med flere år

Det er lite entusiasme å spore i Arbeiderpartiet og SV etter at regjeringen varslet at de vil gi Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen og ny E16. De peker på at jernbaneprosjektet utesettes med flere år.

Den nåværende tidsplanen sier at byggingen av Ringeriksbanen skulle startes i 2021/2022. Nå blir det sannsynligsvis oppstart i 2024/2025. Det får opposisjonspartiene SV og Ap til å reagere.

– Regjeringen har på et kreativt vis kamuflert en utsettelse av byggestart i flere år med et organisatorisk grep. Utsettelsen druknet dermed i nyheten om at det er Nye Veier som skal stå for byggingen, sier transportpolitisk talsperson Arne Nævra i SV til Byggeindustrien.

– Når Regjeringa nå utsetter i flere år, burde de rett og slett brukt planleggingstiden på å kaste ut motorveien og rendyrke jernbanen. Veien kunne skaleres etter behov etterpå gjennom utbedring av eksisterende E16, sier han videre.

Ap: Utsettes kraftig

Arbeiderpartiets Sverre Myrli er også kritisk til regjeringens planer.

– Dette betyr at bygging av Ringeriksbanen og E16 utsettes kraftig. Nåværende tidsplan sier at en skulle starte bygging i 2021/2022. Nå blir det «sannsynlig 2024/2025», altså er ikke det en gang sikkert, sier Myrli til Byggeindustrien.

– Dette er et prosjekt som i realiteten er ferdig planlagt av Bane NOR og Statens vegvesen, og som er klart for oppstart. Hva Nye Veier i gjennomføringsfasen skal gjøre annerledes enn Bane NOR og Statens vegvesen er ikke godt å si. Det bør i alle fall ikke bety at Nye Veier skal starte planlegging av andre alternativer og andre traseer, slik vi har sett de har gjort med enkelte veiprosjekter. I så fall kan det bety ytterligere utsettelse av prosjektet, og det kan ikke Arbeiderpartiet akseptere, sier Myrli.

Sketpisk til Nye Veier

Arne Nævra i SV er også skeptiske til utbyggingsselskapet Nye Veier som siden 2016 har gitt Statens vegvesen konkurranse på byggherresiden i vegsektoren.

– SV roper ikke Halleluja over Nye Veier. De tar snarveier mange steder - der både verdifulle arealer, lokaldemokrati og viktig kompetanse i konkurrerende etater blir lidende. Fagmiljøene blir oppsplittet, sier Nævra.

Men SV mener alle overskridelselsene i jernbanesektoren har vist at det må gjøres endringer i måten man bygger jernbaner på i Norge.

– SV har lenge krevd endringer i måten jernbaneutbygginga organiseres på. De mange overskridelsene og forsinkelsene viser at noe må gjøres. Men SV er veldig skeptisk til at Nye Veier skal stå for dette. Vi skal ta endelig standpunkt i forbindelse med NTP-behandlinga, sier Nævra.