Det nye StoCenter i Trondheim ligger i et område med stor aktivitet og enkel tilgang.Jan Erik Ovesen (t.v.), som skal lede StoCenter i Trondheim sammen med Jan Tore Andersen som leder Sto Skandinavia. Andersen er godt fornøyd med å ha fått et nytt senter i Midt-Norge.Jan Erik Ovesen (t.v.) og Andre Tømmerbakk har begge lang erfaring fra byggebransjen, og skal bemanne avdelingen i Trondheim.Mange interesserte hadde tatt turen til det nye senteret.Fra lageret i det nye senteret, de gule bøttene vil være et velkjent innslag på mange byggeplasser.Varme pølser var et passende menyvalg i trist trøndersk høstvær.

Nytt StoCenter på plass i Trondheim

Sto-kjeden er allerede på plass med sine StoCenter i Oslo, Bergen og Stavanger, samt en rekke salgskontorer omkring i landet. Nå har de også åpnet et nytt StoCenter i Trondheim.

Omkring 130 personer var invitert til innvielsen av de nye lokalene, og svært mange hadde funnet veien til markering av åpningen av senteret, som for øvrig ligger midt inne i et område med enorm byggeaktivitet, som vil øke ytterligere i årene som kommer.

I tillegg fra folk fra Sto sentralt, og også fra de ulike andre sentrene og salgskontorene i landet, var det også mange av kundene – håndverkere, entreprenører, arkitekter og så videre – som hadde funnet veien.

Vil bygge videre
En av disse varJan Tore Andersen, som er leder for Stos virksomhet i Skandinavia. Det vil si Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island og Baltikum.

– Det er flere årsaker til at vi nå ønsket å etablere oss med et senter her i Trondheim. For det første har vi hatt en brukbar omsetning og dyktige folk her i Trondheim over lengre tid. De som jobber her har bedt om å få en filial for å bedre servicen overfor kundene lokalt. Nå har de fått det, og det er primært både for å kunne yte bedre service og også bygge videre. Det er lettere å bygge videre på organisasjonen når man har et lokale og et lager. Mye av dette dreier seg om å bygge relasjoner, og det gjør man mye bedre ut fra et slikt lokale som her, sier Andersen til Byggeindustrien.

Andersen sier at både Trøndelag og Midt-Norge er viktige områder. Om man ser på området fra Saltfjellet i nord og sørover til Kristiansund har man allerede en årsomsetning på cirka 30 millioner kroner.

– Og den bør vi klare å øke til omkring 100 millioner. Det kan virke mye, men vi har mye å ta av. Et bredt nedslagsfelt med mange segmenter, og med de riktige menneskene på plass burde det være mulig, sier han.

Solid markedsandel
Når det gjelder markedsandeler er han noe forsiktig, og sier at det er mange måter å lese statistikk på.
– Men når det for eksempel gjelder fasader har vi en markedsandel i landet på cirka 70 prosent og kanskje mer for luftede fasader, og også ut fra Trondneim har vi en lignende markedsandel på dette området. Nå er det jo en rekke forskjellige typer fasade, men uansett hvilket segment det gjelder har vi markedsandeler som ligger fra null til omkring 70 prosent, påpeker han.

Lokalkunnskap
Det er Jan Erik Ovesen og Andre Tømmerbakk, begge med lang erfaring fra byggebransjen i Trondheim, som skal bemanne avdelingen i Trondheim. Tømmerbakk forteller at han har jobbet for Sto siden 2014, som selger med Trøndelag og Nord-Norge som området. Ovesen er ganske ny i Sto, men har mange år bak seg i bransjen, og sier han ser frem til å jobbe med dette som utgangspunkt.

Tømmerbakk påpeker at de allerede har mange kunder og har levert til en rekke store prosjekt, men at åpningen av senteret gir nye muligheter.

– Vi arbeider først og fremst med salg mot proffmarkedet, arkitekter, utbyggere, større entreprenører og ikke minst murerbransjen. Etter at jeg startet, har jeg bygget opp aktiviteten og fikk det til å fungere veldig bra. Etter hvert hadde jeg fått inn mange store prosjekter, og da ble spørsmålet hva vi skulle gjøre for å komme videre, spesielt for å hjelpe de mindre kundene med mindre prosjekt. Det har tatt litt til å få etablert kontakt med denne gruppen. Nå vil StoCenteret være en naturlig kundekontakt, der de vil finne alt i forbindelse med fasader, betongrehabilitering, gulv, epoxy og så videre. Det vil være en fordel å få en butikk der kundene selv kan komme og hente varene, sier han til Byggeindustrien.

Tømmerbakk har bakgrunn som tømrer, men har bygget videre på dette og har jobbet mer og mer med salg. Til nå har han vært alene om det store området som han har dekket, men med det nye senteret håper han å få mer tid til kundekontakt og -oppfølging.

– Vi satser for fullt i Trondheim, og det håper jeg viser gjennom at vi åpner dette senteret. Det tror vi også skal gjøre oss enda mer tilgjengelig for kundene. De mindre kundene vil svært ofte ha med varene med en gang, og det har vi ikke kunnet tilby tidligere. Det har gjerne vært noen dagers leveringstid. Likevel har vi kort leveringstid og god samarbeidspartner på transport, sier han.

Stort konsern
Sto Norge AS er en del av Sto Skandinavia, som i sin tur tilhører det tyske konsernet Sto SE & Co. KGaA, som har virksomhet over hele verden. Konsernet Sto har cirka 5.200 medarbeidere og omsetter for 1,2 milliarder euro.

I Norge er man en landsdekkende leverandør av byggematerialer og markedsfører produkter innen fasade, Interiør og akustikk, betong og gulv. Materialene leveres direkte til byggeplasser, men også selskapets yrkesbutikker finnes materialer for avhenting, fargebryting samt et stort utvalg av verktøy, utstyr og tilbehør. I tillegg har de et StoDesign Center i Oslo, en møteplass der aktører i bransjen kan utveksle kunnskap samt få inspirasjon til materialvalg, farger, teksturer og så videre.