Luxemburg har gjort kollektivtrafikk gratis for å få bukt med bilkøene. 200.000 pendler daglig inn fra nabolandene til jobb i fyrstedømmet. Foto: CFL/handout

Luxemburg blir niende jernbaneland med norsk strømspareteknologi

I Luxemburg er det blitt gratis å bruke offentlig transport og det nasjonale jernbaneselskapet CFL tar i bruk norsk teknologi for å spare strøm.

Ni europeiske land er nå del av teknologidugnaden Eress.

- Strømforbruk tilsvarende 35 millioner europeiske husstander kan reduseres dersom hele Europa tar teknologien i bruk, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

 – Myndighetene i Luxemburg investerer mye i offentlig transport, som nå i hovedsak er blitt gratis. Derfor har vi fokus på energieffektivitet og ansvarlig økonomiforvaltning, sier Christian Zimmer fra det nasjonale jernbaneselskapet CFL i Luxemburg, i meldingen. Det norskutviklede systemet for strømsparing er allerede operativt i Nederland og Belgia og nå tar CFL det i bruk fremfor å utvikle egen teknologi.

– Teknologien vår sparer togselskapene for store strømutgifter og klimaet for unødvendig strømforbruk. Jeg er veldig glad for at CFL blir partner i samarbeidet vårt. Teknologisamarbeid og kunnskapsdeling er viktigere enn noensinne. Vi deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere i samarbeidet, sier Dyre Martin Gulbrandsen, som er direktør i Eress.

Moderne tog kan produsere strøm under bremsing. Den norskutviklede teknologien sørger for nøyaktig måling av strømforbruk og strømproduksjon på togene hvor som helst i Europa. Dermed kan togselskapene spare penger ved å kjøre energieffektivt samtidig som Europa får en betydelig klimagevinst.

Fra i år krever EU at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi. 

Teknologien heter Erex og er utviklet i Norge av Bane NOR Energi og først spredt til Skandinavia gjennom et dugnadssamarbeid.