Bjørn Rune Gjelsten. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Gjelsten bygger milliardfabrikk for bilbatterier

Bjørn Rune Gjelstens selskap Noah er den største investoren i et nytt milliardprosjekt på Sørlandet. Morrow Batteries, som selskapet heter, skal produserer bilbatterier.

I tillegg til Noah (40 prosent), er også Agder Energi Venture (39 prosent), Bellona gjennom selskapet Beba (4 prosent) og Morrows ledelse og ansatte (17 prosent) med på eiersiden.

Dagens Næringsliv skriver at satsingen har en prislapp på fem milliarder kroner.

- Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri. Norge har et dobbelt konkurransefortrinn fordi vi allerede har prosessindustri i verdensklasse og fordi vi har tilgang til ren energi og sterke forskningsmiljøer. Dette gir mening både som investering og som bidrag til utvikling av klimavennlig teknologi, sier Gjelsten i en pressemelding.

Det er allerede bestemt at fabrikken skal ligge på Sørlandet, og i tilknytning til tilgjengelig kraftnett. Nøyaktig hvor er derimot ikke spikret, men ifølge DN står det mellom Støleheia, Lista, Eydehavn, Tvedestrand og Froland.

- Morrows mål er å utvikle en ny, grønn storindustri. Dersom Norge klarer å ta 2,5 prosent av det europeiske battericellemarkedet, vil det ifølge SINTEF gi rundt 10.000 nye arbeidsplasser. Vannkraften har vært avgjørende for utviklingen av norsk industri. Nå kan vår fornybare energi være sentral i et nytt kapittel i norsk industrihistorie, sier konsernsjef Steffen Syvertsen i Agder Energi.
Morrow Batteries skal bygge forskningssenter og produksjonsanlegg for å forsyne raskt voksende markeder for batterier med både dagens og morgendagens teknologi.

DN melder at proisjektet skal finansieres opp i tre faser. I første fase bidrar Gjelsten med rundt 50 millioner kroner, og Agder Energi, gründere og ansatte med betydelige beløp og som verdsetter selskapet til rundt 200 millioner kroner. I neste fase regner man med å bruke flere hundre millioner kroner i prosjekteringsarbeid. Når det er klart for selve byggingen, så håper man å få med bilprodusenter på eiersiden.