– Vi varsler nå oppstart av arbeidet med å regulere tunnelalternativet. Det betyr at vi utvider planområdet i sentrum, inkludert en underjordisk holdeplass, sier byrådsleder Roger Valhammer (Ap) på en pressekonferanse torsdag.
Planene for bybaneutbyggingen til Åsane, og hvor traseen skal gå, har vært diskutert og kranglet om i bergenspolitikken i årevis. Byrådet ønsker å legge bybanen forbi Bryggen, mens det i bystyret er flertall for tunnel, skriver NRK.
I høst sendte flere tilhengere av tunneltraseen inn et forslag om å planlegge for både en tunnel- og dagtrasé samtidig, ifølge Bergens Tidende.
Byrådet må svare på dette forslaget innen mai, men legger allerede torsdag fram hvordan de planlegger å jobbe videre.
– Vi bestiller en parallell planlegging av to traseer. Vi mener dette sikrer raskest mulig framdrift for utbyggingen til Åsane, sier Valhammer.
Senest i andre del av 2021 skal det legges fram en sak der bystyret kan velge mellom de to alternativene.
– Dette skal gi tillit til at det er to likeverdige alternativer man tar stilling til, sier Valhammer.