Illustrasjon: Bane NOR.

Bransjen skal forme kravene til informasjonsmodellering og FDV for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16

Mandag publiseres den første versjonen av kravdokumentet for informasjonsmodellering og FDV for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

Vi ønsker å sikre bred involvering fra bransjen ved å legge til rette for innspill og tilbakemeldinger underveis, skriver Bane NOR i en pressemelding.

Vil sikre innspill

Bane NOR skal publisere til sammen seks versjoner av kravdokumentet for informasjonsmodellering og FDV for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 (FRE16). Hensikten med dette er å sikre innspill og tilbakemeldinger underveis i arbeidet før endelig versjon skal være klar 1. oktober 2020. Med bred involvering av bransjen har vi som mål at den endelige versjonen av kravdokumentet kan bidra til å dytte bransjen i retning av en bransjestandard, skriver Bane NOR.

Kravdokumentet skal sikre et enhetlig rammeverk

I dag har Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg hver sine kravdokumenter for modellbasert prosjektering og FDV-håndbøker. Kravene i disse er delvis avvikende og ikke samkjørt, noe som kan skape utfordringer i oppfølgingen av leverandørene.

Det er allerede satt i gang et arbeid med standardisering i bransjen, men dette vil ikke være klart før konkurransegrunnlaget for FRE16 skal ut. Derfor har prosjektet etablert en prosjektgruppe bestående av 12 rådgivere fra 8 ulike selskaper for å utvikle et felles kravdokument for informasjonsmodellering for veg, bane og bygninger som skal brukes i konkurransegrunnlaget for totalentreprisene i Fellesprosjektet. Det at så mange rådgiverselskaper er involvert gir prosjektgruppen et unikt nettverk med svært relevant kompetanse. En viktig del av prosjektet er også en ekstern referansegruppe bestående av rådgivere, entreprenører og utviklere med tung kompetanse innen BIM og FDV. Disse blir involvert månedlig for å kommentere og gi innspill til arbeidet, melder Bane NOR.

Hovedmålene for kravdokumentet for informasjonsmodellering og FDV for FRE16 er å sikre entydige prosjekteringsleveranser og modellbasert FDV-informasjon for hele anleggets livsløp.

Åpenhet og involvering er suksesskriteriene

Full åpenhet og bred involvering er viktige suksesskriterier for at kravdokumentet for FRE16 skal bli så relevant og fremtidsrettet som mulig. Derfor inviterer vi bransjen til å lese igjennom de versjonene som blir publisert månedlig og gi innspill på disse, oppfordrer Bane NOR.

Versjonene og mulighet for å gi tilbakemeldinger får du ved å gå inn på https://www.banenor.no/kim. Her finner du også mer informasjon om prosjektet og prosjektgruppen.

Rådgiverne i prosjektet «Krav til informasjonsmodellering» i Fellesprosjektet er fra Metier OEC, Norconsult, Multiconsult, Rambøll, Sweco, Cowi, Atkins, Aas-Jakobsen og Asplan Viak.