NCC tester nå kunstig intelligens for å gjøre det tryggere å bruke kran på byggeplassen. Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

NCC tester kunstig intelligens i kran

NCC tester ut et nytt egenutviklet system for å oppdage og varsle arbeidere som beveger seg under heisekraner i drift. Kunstig intelligens kan bidra til tryggere byggeplasser, mener entreprenøren.

På NCCs prosjekt Ångstömlaboratoriet i Uppsala tester NCC ut ny teknologi for å trygge byggeplassene sine. I samarbeid med Microsoft, Arrow, Sigma og Edins Byggkranar har entreprenøren utviklet et system for å varsle arbeidere på bakken som beveger seg i nærheten av heisekraner for å unngå at de går under hengende last.

Systemet baserer seg på kamera under kranbommen koblet til en datamaskin inne i kranhytten. Videoen behandles i sanntid av en kunstig intelligens som samtidig bruker bildene til å utvikle sin egen evne til å identifisere mennesker og kjøretøy på bakken under kranen, i tillegg til kranen selv og løftekroken. Programmet registrerer når noen er i ferd med å bevege seg inn i et risikoområde under kranen, og varsler både kranføreren og folkene på bakken.

Prosjektleder for digitalisering i NCC i Sverige, Claes Henschel. Foto: NCC

– Systemet skal fungere som en ekstra sikkerhetsbarriere for å forhindre at personal går under hengende last. Det skal altså ikke erstatte eksisterende prosesser, rutiner eller fysiske beskyttelser, men skal heller komplementere disse, forteller prosjektleder for digitalisering i NCC i Sverige, Claes Henschel, til Byggeindustrien.

Tverrfaglig teknologi

NCC har jobbet sammen datagiganten Microsoft, kranselskapet Edins Byggkranar, konsulentselskapet Sigma og teknologitilrettelegger Arrow i prosjektet, som startet i sommer, og etter planen skal testen på Ångstömlaboratoriet avsluttes i mars 2020.

– Vi forstod tidlig at mangfoldig kompetanse var en nødvendighet for å lukkes med dette, og vi har derfor samarbeidet med bedrifter fra andre bransjer. Med våre ulike funksjoner, kunnskaper og evner har vi alle bidratt for å løse problemene vi har møtt på, forteller Henschel.

Så langt i testperioden har arbeidet dreiet seg om å trene opp den kunstige intelligensen, og det tverrfaglige teamet skal nå begynne på jobben for å utvikle selve varslingen når programmet plukker opp risikosituasjoner.

– Hvordan selve varslingen skal gjøres skal vi nå utvikle sammen med kolleger i byggproduksjon og med kranføreren for å få en løsning som fungerer praktisk, sier Henschel.

Ingen stor forandring

Digitaliseringsprosjektlederen sier til Byggeindustrien at arbeidet til kranførerne ikke skal bli noe annerledes med det nye systemet. Ifølge Henschel er det primært kollegene på bakken som kommer til å merke det gjennom bedre varslinger og bedre sikkerhet i forbindelse med arbeid i nærheten av tårnkran.

Om NCC vil innføre kunstig intelligens i heisekraner på sine norske byggeplasser, gjenstår ennå å se.

– I første omgang skjer testingen kun på ett prosjekt i Sverige. Etter vi har sett utfallet av denne testen, kan vi vurdere å eventuelt skalere systemet opp, sier Henschel.