Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Mer kinesisk trøbbel for Vegvesenet - må utsette åpning av Beitstadsundbrua med minst én måned

Statens vegvesen siktet seg inn mot åpning 19. desember, men Sichuan Road and Bridge Group har varslet at de ikke kommer i mål. Den kinesiske entreprenøren innrømmer at overgangen til det norske markedet har vært utfordrende.

Prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen må konstatere at Beitstadsundbrua blir forsinket. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Sichuan Road and Bridge Groups start i Norge har vært alt annet enn problemfri.

Nylig kunne Byggeindustrien melde at den kinesiske entreprenørens norske avdeling omsatte for litt over 253 millioner og gikk med et underskudd på hele 175 millioner i 2018.

Torsdag måtte kineserne informere Statens vegvesen om at ferdigstillelsen av Beitstadsundbrua i Trøndelag ikke blir som tidligere varslet.

Entreprenøren har behov for mer tid til gjenstående aktiviteter enn tidligere antatt, melder Vegvesenet.

Dette medfører at det ikke blir veiåpning 19. desember 2019, slik prosjektleder Jo Bernt Brønstad antydet overfor Byggeindustrien for bare en uke siden.

- Ny dato for veiåpning er ikke klar, men vi planlegger nå at det blir i slutten av januar 2020. Vi vil sette trafikk på det nye vegnettet så snart alt er klart, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i en pressemelding.

Overrasket

Til Byggeindustrien sier prosjektlederen at de ble overrasket over meldingen de mottok fra SRBG.

– Det er klart vi blir overrasket, men vi har vel kanskje registrert at fremdriften ikke har vært helt som vi er blitt forespeilet. Hva som er årsaken til dette må vi nå finne ut av, men en ting vi har registrert er at overflatebehandlingen av stålkassen tar litt lengre tid enn planlagt, sier Brønstad.

– Er du nå trygg på at det blir åpning i januar?

– Man er aldri trygg før man er ferdig. Det gjelder ikke bare dette prosjektet, men alle prosjekter. Men vi håper og tror det blir som forespeilet. Det er ikke så mye arbeid som gjenstår, og usikkerheten knyttet til fremdrift blir jo mindre og mindre etterhvert som arbeidsoppgavene blir færre, sier han.

Konsekvensene for forsinket ferdigstillelse er et kontraktteknisk spørsmål, og er en sak som vil bli behandlet mellom entreprenør og Statens vegvesen, legger han til.

Er skjøvet på tidligere

Det er ikke første gang Beitstadsund-prosjeket blir skjøvet ut i tid. På grunn av en tidkrevende anbudsrunde, fikk Sichuan Road and Bridge Group skjøvet på den opprinnelige sluttfristen som var satt til 31. oktober med litt over en måned - til 6. desember 2019.

Allerede i forrige uke var det klart at denne fristen ville ryke.

SRBG: Utfordringer i et nytt marked

Sichuan Road and Bridge Group ønsker ikke å gå i detaljer på hva som er årsaken til at de er forsinket i Trøndelag, men de innrømmer at omstillingen til det norske markedet har vært krevende.

– Det er flere årsaker til at vi er forsinket, men det blir en sak mellom oss og byggherren, sier SRBGs kontraktsdirektør i Norge, Alexandros Tsetsis.

– Er det vær og vind som har bydd på utfordringer?

– Det er noe av det som har spilt inn, ja.

– Når visste dere at fremdriftsplanen ville sprekke?

– Dette er også en del av de diskusjonene vi skal ha med byggherren, så det ønsker vi ikke å diskutere i mediene, sier Tsetsis.

– Byggeindustrien har nylig skrevet at dere omsatte for litt over 253 millioner og gikk med 175 millioner kroner i underskudd i det norske markedet i fjor. Ble tilbudet priset kunstig lavt for å vinne anbudet og for å skaffe dere et referanseprosjekt i Europa?

– Nei, dette har vi svart ut tidligere. Vi jobber ikke på denne måten, og det har heller ikke vært tilfellet i dette prosjektet. Krevende risikohåndtering er en del av det økonomiske bildet. Det vil alltid skje uforutsette ting i løpet av et prosjekt, og det er mange aktører som er involvert. I tillegg er de bruprosjektene vi har vært involvert i, krevende i seg selv, sier Tsetsis.

– Har dere vært godt nok forberedt for det norske markedet?

– Det kan man alltids diskutere. Vi er en ny aktør i Norge og Håloglandsbrua og Beitstadsundbrua er de første prosjektene våre i Europa, så det er klart det har vært noen utfordringer knyttet til det å være en ny aktør i et nytt marked. Og må man ikke glemme at bruprosjekter i seg selv svært utfordrende prosjekter. Vi registrerer at de norske entreprenørene ikke går inn i konkurranser om store bruprosjekter. På Mjøsbrua er det bare utenlandske selskaper som konkurrerer, og det er kanskje en grunn til at utviklingen er slik. Vi som er nye i markedet må ta lærdom av det vi har vært gjennom så langt, sier Tstetis.

Krangler om bolter

Vegvesenet har også tidligere hatt utfordringer i et prosjekt med den kinesiske entreprenøren.

SRBG hadde stålkontrakten på Hålogalandsbrua.

Her ble arbeidene utført to år på overtid, og Vegvesenet må skifte ut 344 bolter på brua etter at det ble påvist sprekker i en av dem.

Det er fortsatt uavklart hvem som skal betale regningen for boltearbeidene på Hålogalandsbrua. Statens vegvesen har anslått at det vil koste noen titalls millioner, og et eget ekspertutvalg er satt ned for å finne årsaken til boltebruddet.