Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.
I juli ble det klart at Vegvesenet kun stod igjen med én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten på Rogfast. Den tilbudte prisen lå om lag én milliard kroner over byggherreanslaget.
Tilbudet som ble vurdert, var levert av arbeidsfellesskapet Implenia Norge / Stangeland Maskin.
I kontrakten inngår en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel som, når den står ferdig, blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.
Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.
– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud i pressemeldingen.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Statens vegvesen
- Tunnel