Veidekkes nye konsernsjef Jimmy Bengtsson var til stede på Arendalsuka tirsdag. Her under Veidekkes skoledebatt. Foto: Christian Aarhus

Ny Veidekke-sjef vil ha mer fokus på næringen under Arendalsuka

Veidekkes nye konsernsjef Jimmy Bengtsson debuterte som toppsjef på Arendalsuka tirsdag, og lover å komme enda sterkere tilbake neste år.

Veidekke har i mange år vært toneangivende på Arendalsuka, og er en av de bedriftene som har lengst fartstid på arrangementet. Tirsdag arrangerer de skoledebatt og politisk debatt i det de kaller Super Tuesday. Et konsept de har lånt fra amerikansk politikk, men også fra datterselskapet i Sverige.

For Veidekke Sverige har Almedalsveckan vært viktig i mange år, og Bengtsson har allerede gjort seg noen tanker om hvordan Veidekke skal bruke Arendalsuka i årene fremover.

- Jeg har vært med på Almedalen i Sverige lenge nå i rollen som ansvarlig for Veidekkes virksomhet i Sverige, men det er første gangen jeg er på Arendalsuka, sier jimmy Bengtsson til Byggeindustrien.

- Denne gangen er det bare å gå rundt å titte, og se hvordan dette er. Samtidig tenker jeg jo på hvordan Veidekke kan ta initiativ til at vi faktisk prater mer om aktuelle bransjespørsmål under Arendalsuka. Hvordan Veidekke skal utvikle sitt arrangement her, og det skal vi prate om i løpet av året som kommer, legger han til.

- Hva kan vi forvente av Veidekke neste år?

- Vi vil identifisere spørsmål som er viktige for Veidekke, og som er viktige for næringen. Så vil vi føre en god debatt rundt de spørsmålene på Arendalsuka. Det er det som er målet, svarer Bengtsson.

- Hvordan skiller Almedalsveckan i Sverige seg fra Arendalsuka?

- I Visby under Almedalsveckan pågår det ingenting annet i hele byen. Det koker, bobler og er veldig mye folk. De siste ti årene har Veidekke i Sverige utviklet det til å bli en viktig arena for oss. Vi har minst ti egne seminar under uka der vi identifiserer det vi mener er viktige bransjespørsmål, og så sørger vi for å føre debatt om dem under den uka. Jeg synes det skal handle mer om å diskutere viktige bransjespørsmål enn å lage reklame for selskapet. Det er sekundært, men blir en spinoff. Det er viktigere at vi får diskutert de viktige bransjespørsmålene, mener den nye Veidekke-sjefen.

PS! Det blir en hektisk uke for Bengtsson og Veidekke. I tillegg til arrangementene på Arendalsuka, legger selskapet frem tall for årets andre kvartal torsdag.