Maskinselger Helge Myrhaug i Nasta (t.v), sammen med maskinfører Svein Olav Moa Odden i Toten Graveservice. Foto: Nasta.

Toten Graveservice først i Europa med ny 8-tonner fra Hitachi

Nasta har startet leveringen av den nye korthekk 8-tonneren ZX85US-6.

Hitachi sin ZX85US-5 har vært bestselgeren til Nasta de siste årene. Den nye 6-serien av 8-tonnerne ble vist for første gang på Hitachi sin stand på Bauma i april 2019 – men da i USB versjon. Den norske favoritten, US-versjonen (ultra-short, og uten «kongebolt»), ble lansert av Nasta på MEFA i Stavanger for en måned siden.

– En velfungerende og populær bestselger i det norske 8-tonns markedet som vil stå enda sterkere med de siste nyutviklede detaljene på plass, sier salgssjef Lars Engmark i en melding fra Nasta.

Anders Østvold, daglig leder i Toten Graveservice, var først i Europa med å skrive avtale for kjøp av Hitachi ZX85US-6. Entreprenøren fra Toten har totalt seks ansatte, og to Hitachi-maskiner fra tidligere. Toten Graveservice kjøpte Hitachis 8-tonns modell ZX85US-5 i 2016, og har vært godt fornøyd med maskinen. Nå har altså entreprenører også skaffet seg den nyeste generasjonen 8-tonner fra Hitachi.

– Vi er veldig positive til Nasta, og serviceinnstillingen deres gir oss alltid gode opplevelser. Vi liker også maskinovervåkingssystemet. Det fungerer utmerket, ikke minst fordi Nasta er dyktige til å følge opp, og varsler oss med telefon om det skulle dukke opp alvorlige feilkoder i loggen deres, sier Østvold.

Hitachi ZX85US-6 gir ifølge Nasta høy ytelse, stabilitet og komfort og maskinen er enkel å vedlikeholde. Den har en ny Euro 5-kompatibel motor som er utstyrt med EGR (for å redusere NOx-utslippene) og med dieselpartikkelfilter (for å redusere partikkelutslippene).

Det er maskinfører Svein Olav Moa Odden hos Toten Graveservice som skal kjøre den nye maskinen, som ble levert i slutten av mai.

– Jeg har dårlig erfaring med dieselpartikkelfilter fra andre merker, og var skeptisk til dette. Derfor var det veldig positivt at man faktisk ikke trenger å ta hensyn til brenningen på noen som helst måte når en kjører Hitachi, sier han.

Maskinselger Helge Myrhaug kan bekrefte at brenning av filteret foregår nærmest uten at du som fører registrerer det.

– Du kan fortsette å jobbe som før, og du trenger ikke å stoppe arbeidet for å brenne. Du kan til og med skru av motoren under brenning uten å risikere ødeleggelser, vel og merke opp til tre ganger før maskinen går i nødmodus, sier han.

Common Rail-systemet bidrar ifølge Nasta til optimal drift av den nye motoren på 42,4 kW. Motoren harmonerer med hydraulikksystemet fra Hitachi, som ikke bare reduserer utslippene, men også gir bedre drivstofføkonomi og lavere driftskostnader, melder Nasta.

– Maskinen kan du enkelt sette til å koble seg ut etter x antall minutter med tomgangskjøring, noe som vil bidra til å redusere drivstofforbruket betydelig, påpeker Helge Myrhaug.

Den nye 8-tonneren gikk rett i arbeid med oppsett av støttemur og planering av en smal gårdsplass i Holmenkollen.

– Det er trange forhold her, og det er vel ikke mer enn drøye ti centimeter klaring fra husveggen. Da er det supert at korthekkeren er enkel å manøvrere. Gode spaker gjør at jeg føler jeg har full kontroll! Til å være en korthekker er hytta komfortabel og romslig. Og så er det alltid gøy med splitter ny maskin, sier maskinfører Svein Olav Moa Odden.