For femte året på rad orienterte direktør for Forsvarsbygg kampflybase, Olaf Dobloug, om fremdriften på kampflybasen på Ørland og Evenes.
På Ørlandet har aktiviteten vært skyhøy siden kampflybasen ble vedtatt i 2012, og Forsvarsbygg er nå omtrent halvveis mot planlagt landing.
Omtrent 45 prosent av rammen på ti milliarder kroner er brukt, og omtrent 65 prosent av kontraktene er signert i den store utbyggingen.
─ De tre første flyene kom i høst. Dette var vedtatt, og vi måtte derfor prioritere anlegg for å ta imot flyene først. Nå fullfører vi kasernene, to til befal og to til mannskap, sa Dobloug under orienteringen på Byggedagene onsdag morgen.
Forsvarsbygg regner med å bruke ytterligere seks milliarder kroner på Ørlandet.
En rekke prosjekter gjenstår, blant annet oppgradering av skolen ved porten på kampflybasen, bygging av idrettshall, vaktsentral, verkstedbygg og omtrent 50 boliger i OPS-kontrakt.
─ Tradisjonelt har Forsvarsbygg bygget for forsvaret og leid ut. Ved å velge en OPS-kontrakt, sparer vi oss for investeringsbiten, og må heller betale for drift. Vi har kjøpt to veldig fine tomter i Brekstad, og dette blir et betydelig prosjekt, sier Dobloug til Byggeindustrien.
På Evenes er Forsvarsbygg nå helt i oppstartsfasen, og har startet planlegging av en utbygging for omtrent 4,1 milliarder kroner. De første kontraktene på Evenes er allerede signert. Harstad Maskin vant i fjor kontrakt for forberedende grunnarbeid til anleggshotellet og byggherrekontor inne på stasjonsområdet. Tidligere i år vant Peab Bjørn Bygg kontrakt om oppføring av et kontorbygg på Evenes flystasjon.
Forsvarsbygg har også flere større prosjekter i tillegg til kampflybasen, og Dobloug informerte også om utbygging av ubåtbasen på Haakonsvern og oppføring av anlegg for i alt 16 redningshelikoptre fordelt på seks baser: Rygge, Sola, Florø, Ørland, Bodø og Banak.